Har du hört talas om Fxswede? När de 2019 toppade Svea Ekonomis lista över Sveriges 100 mest framgångsrika e-handelsföretag var de i stort sett okända. Det Finspångsbaserade bolaget som grundats av Filip Gustavsson och Christoffer Ståhle ett par år tidigare hade då ökat sin omsättning med hela 549 procent och gjorde hela sin försäljning via amerikanska Amazon. 2020 passerade de 112 miljoner kronor i omsättning.
Affärsidén är att jaga hål på marknaden och läsa kundomdömen för att lansera egna och bättre versioner av populära produkter. Arbetet därefter går ut på att få produkterna att rankas högt och synas på jätteplattformen.
Men det har varit en bergochdalbana för Fxswede, skriver sajten Ehandel.se. För två år sedan rasade omsättningen till 87,5 miljoner kronor, samtidigt som bolaget drog på sig en förlust på 8,7 miljoner kronor. Det senaste räkenskapsåret, från september 2021 till och med augusti i fjol, gick i motsatt riktning. Fxswede ökade försäljningen till 110 miljoner och satte personligt rekord med en vinst på 7 miljoner kronor efter finansiella poster.
De senaste framgångarna kopplas till vaxningsmärket Tress Wellness – och lyckad marknadsföring.
”Stark influencer-marknadsföring har bidragit till att företaget lyckats vända förra årets förlust till vinst. Företagets etablering i Europa har varit en viktig del i dess expansion, vilket har lett till ökad försäljning”, skriver man i årsredovisningen.