“När vi började 2022 hade vi extremt stora tillväxtplaner, men precis som för många andra påverkades vi av allt som hände i världen.” Breakit når Sara Sidenbladh, medgrundare av Geggamoja, på telefon. Förra året var allt annat än lätt. Priserna från leverantörerna ökade. Dessutom savajade det fortfarande i fraktleden efter pandemin. Skalven i omvärlden var inte det enda som skakade bolaget. Under sommaren drabbades det av en brand som jämnade kontoret med marken. “Det var stökigt att inte ha något kontor men under pandemin har vi också lärt oss att jobba på distans, så det gjorde att det inte var så mycket uppförsbacke. Men det är klart att vi var oroliga, för vi visste inte hur det skulle påverka försäljningen längre fram, eftersom att det var prover och testkollektioner som brann upp”, säger Sara Sidenbladh. Nu, med facit i hand närmare ett år sedan, är det tydligt att de kan fortsätta påverkas av brandens skador resten av året. “Saker som brann upp är sånt som vi ska ha till våren och till höstens kollektion.” Men utfallet kunde ha varit desto värre. “Tack vare att vi hade så fin tillväxt och nådde de finansiella målen blev det lättare. Annars hade det blivit ännu tyngre mentalt. Så att vi har en fin tillväxt och att det finns en efterfrågan på det vi gör underlättar.” Bolaget tvingades dra i bromsen, men visar ändå på en ökad omsättning. Omsättningen 2022 uppgick till 31,6 miljoner kronor, ett lyft från 18,9 miljoner kronor året innan. Rörelseresultatet förra året blev -1 miljoner kronor, att jämföra med -4 miljoner kronor 2021. Nu vill bolaget expandera. “Vi ska göra en nyemission under våren för att kunna fortsätta vår tillväxtresa.Vi ser en efterfrågan från internationella marknader som vi vill ta oss an”, säger Sara Sidenbladh. Hur mycket de ska resa i kapital vill hon inte kommentera. Det är svårt för många att säkra investeringar nu. Hur känns det för dig att ta in kapital med det i åtanke? “Vi har så positiva trender, en fin tillväxt, kan påvisa lönsamhet och att vi har en affärsmodell som håller. Det kommer bli nyckeln till att vi kommer lyckas stänga den emissionen helt enkelt.” Hur påverkas ni av det rådande ekonomiska läget? “Som alla i branschen står vi inför höjda kostnader både från leverantörer och partners, vilket kommer påverka vår marginal. Vi är tvungna att göra prisjusteringar i vårt sortiment och det är viktigt att hitta en optimal balans mellan produkt och pris. Vi måste bli mer kostnadseffektiva på alla plan och se över alla partners vi jobbar med men också se över allt från frakter till avtal”, säger Sara Sidenbladh. Än så länge har bolaget däremot inte behövt ta en allt för stor smäll av ekonomin, menar hon. “Vi har ökat omsättningen med 65 procent under det första kvartalet i år, jämfört med samma kvartal förra året. Vi har jättefina planer framåt och tror att familjer kommer fortsätta prioritera att köpa hållbara och ekologiska kläder till sina barn”, säger hon och fortsätter: “Barn måste ha bra kläder för alla väder och det behövs ofta nytt inför olika säsonger. Det är en fördel för oss att barn växer, för då måste man köpa nytt.” Hur ser ni på konkurrensen – finns det inte en risk att föräldrar i dessa tider väljer att köpa begagnat till sina barn? Som du säger växer de små ur sina kläder snabbt. “Vi skapar kläder som dels måttmässigt ska funka över en längre period, men också designmässigt. Exempelvis kan plaggen dras åt om de är stora och ärmar vikas upp eller ned. Plagget produceras hållbart men har också en hållbarhet i funktionen så att barnet kan ha plagget så länge som möjligt, fast det växer”, säger Sara Sidenbladh. LÄS MER: Sveriges 50 högst värderade e-handlare – och 30 hetaste uppstickare