Aftonbladet fortsätter att växa digitalt: "Ett starkt resultat"

Breakit - Aftonbladet fortsätter att växa digitalt: "Ett starkt resultat"
Foto: Maja Suslin / TT
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Det norska mediehuset Schibsted släpper nya siffror för Aftonbladets verksamhet.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Det norska mediebolaget Schibsted släppte under onsdagsmorgonen sin kvartalsrapport, där den svenska tidningen Aftonbladet ingår. 

Tidningen redovisar under årets första kvartal ett resultat på 44 miljoner, vilket innebär en ökning med 29 procent jämfört med föregående år. Även omsättningen ökar något, från 455 miljoner kronor till 462 miljoner kronor.

"Aftonbladet inleder året med att leverera ett starkt resultat, främst drivet av en kombination av intäktstillväxt och god kostnadskontroll", kommenterar Aftonbladets publisher Sofia Olsson Olsén.

Enligt Olsén minskar upplageintäkterna i print med 1 procent under kvartalet, vilket är betydligt mindre än förväntat. Detta samtidigt som online-affären växt med 13 procent under kvartalet.

"Trots Aftonbladets redan extremt höga räckvidd har vi ökat antalet dagliga användare jämfört med föregående år. I mars hade Aftonbladet 3 587 000 dagliga användare, ett bevis på att det är till oss svenska folket främst vänder sig för att ta del av nyhetsjournalistik och hålla sig uppdaterade. Det innebär att vi nu når 48 procent av Sveriges befolkning i åldern 16-80 år."

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel