E-handelsmärket Icaniwill grundades för tio år sedan av Gustaf Ollas som tyckte att det fanns ett hål på marknaden när han tävlade i athletic fitness. Ett par år senare lamslogs världen av covid-19 och ICIW, som bolaget förkortas, kunde surfa på pandemivågen som både pumpade upp e-handeln rent generellt och fick fler hemmasittare att söka friheten i löparspåret. Mellan 2020 och 2021 ökade bolaget, med vd Anders Wallstedt i spetsen, omsättningen med hela 80 procent – från 150 till 270 miljoner kronor. Rörelseresultatet steg från 18 miljoner till nära 29 miljoner under samma period. Nu fram till dagens datum och frågan: Har ICIW kunnat hålla uppe tillväxttakten i en tid när pandemirestriktionerna släppts och e-handeln befinner sig i ett helt nytt klimat – ett där gemene man och kvinna inte har lika mycket pengar att röra sig med varje månad? Siffrorna visar att omsättningen 2022 steg något till 297 miljoner kronor. Rörelseresultatet föll därmed tillbaka något och landade på 24 miljoner kronor. I Breakits stora e-handelskartläggning som släpptes i veckan lyfts ICIW upp tillsammans med konkurrenterna Aimn och Stronger. De listas som en av fem affärer som kan bli aktuella i år. Det påpekas att marginalerna är bättre för träningsvarumärkena än för flera andra återförsäljare. ”Samtidigt så verkar den snabba tillväxten ha avstannat från pandemirusningen, och i grund och botten säljer de så pass liknande produkter så att en sammanslagning skulle vara rimlig för att öka lönsamheten ytterligare ett snäpp”, lyder en av analyserna. LÄS MER: E-handelskartläggningen 2023