Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

JON MAUNO PETTERSSON: Jag vet inte hur detta ska sluta, Vigor – men jag vill verkligen veta

Nytänkande och smart att ge bort 5 procent av ett framtida succébolag till den som skickar in ett bra “problem” – eller ogenomtänkt och onödigt generöst.

Jag vet inte vad jag ska tycka. Det enda jag vet är att jag vill följa Vigor Sörmans nya resa.

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

jon@breakit.se

Chefredaktör

Vi sitter naturligtvis på Soho House när Vigor Sörman börjar berätta om sin idé. 

Han har sedan någon månad tillbaka lämnat posten som tillfällig vd på Breakit, lämnat över stafettpinnen till mig – och nu är han fri igen. Fri att göra lite vad han vill med sitt liv eftersom att han har en framgångsrik exit i bagaget. Han sålde sitt Youtube-nätverk Splay till jätten MTG i rätt tid.

Nu har han ett nytt projekt på gång. Ett nytt sätt att bygga bolag, förklarar han.

Upplägget bygger förenklat på att han vill ge ägarandelar till alla som bidrar med värde till bolaget. Efter alla sina år i branschen, och efter allt han har läst och konsumerat på djupet i ämnet, så har han landat i att det finns en ungefärlig formel för framgång. 

Och allt börjar med problemet. Om du hittar ett tillräckligt “bra” problem – då finns alla förutsättningar för att skapa någonting stort, på riktigt.

Lite som Martin Lorentzon, grundare av Spotify, brukar säga: Värdet av bolaget är summan av alla problem det löser.

“Så om jag ger dig ett bra problem som det här nya bolaget kan lösa – då får jag 5 procent?”, frågar jag, för att säkerställa att jag förstått rätt.

“Ja”, svarar Vigor.

Först skrattar jag. 

Sen börjar jag fundera på problem.

Smart eller ogenomtänkt?

På många sätt kan jag sympatisera med Vigor Sörmans idé. Jag kan tycka att det är ett problem – på tal om problem – att det värde som skapas i ett bolag i slutändan, i många fall, endast tillfaller grundare och tidiga investerare. Jag förstår varför det är så, och det finns massvis med argument för varför det i många fall är rimligt. Men jag tycker ändå det har saknats idéer som vill utmana denna modell. Ungefär som personaloptioner delvis gjort och gör.

Men att ge bort 5 procent för ett problem. Och i nästa steg ge bort X procent i utbyte mot något annat. Och sen hitta medgrundare, vd och diverse andra personer som också ska få procent i bolaget i utbyte mot vad de tillför.

Det är en spännande idé. Men det känns väldigt generöst – samtidigt som det riskerar att bli ganska rörigt. 

Vissa brukar trots allt likna bolagsbyggande, och relationen mellan grundare, vid äktenskap. Att driva bolag är tufft, du behöver kompromissa och efter några år kan relationen till din medgrundare, som kändes så bra där och då, ha förändrats fundamentalt. 

Om det kan bli stökigt med två eller tre medgrundare. Vad riskerar då detta att bli?

Många kockar gör inte nödvändigtvis en bättre soppa.

Kanske har Vigor rätt

Men sen så ändrar jag mig igen, lite grann.

Tänk om det här upplägget faktiskt resulterar i att Vigor Sörman får in ett helt fantastiskt problem, som han annars aldrig hade tänkt på? Och sen lyckas han hitta några vassa personer som, tillsammans med Vigor, kan vässa fram en lösning. Vigor är trots allt en seriös, smart och erfaren team- och bolagsbyggare.

Om några månader kanske det finns ett nytt bolag som snart har tagit fram en produkt eller tjänst som löser ett problem på marknaden. Med en lång, spretig ägarlista fylld av personer som på olika sätt dragit ett strå till stacken.

Tanken är kittlande. 

Experimentet är kittlande.

Jag vill veta hur det kommer att sluta.

Tar oss med bakom kulisserna

Men jag vet verkligen inte hur det här kommer att sluta.

Som Breakit-läsare kommer ni lyckligtvis att kunna följa det här experimentet från första parkett. Vigor Sörman kommer att skriva om sin startupresa här på Breakit från och med idag. Det kommer att bli en härlig mix av entreprenörsblogg och nördiga djupdykningar.

Kanske kommer “crowd made startup”, som Vigor kallar det här experimentet, att bli ett etablerat begrepp efter det här. Och kanske kommer ett gäng Breakit-läsare (vi har trots allt Sveriges smartaste läsare) bli delägare i hans bolag, kanske i utbyte mot ett bra problem, som det här nya bolaget ska lösa. 

Eller så blir det pannkaka av allting redan om några veckor.

Oavsett så kommer det bli en lärorik resa att följa. Problem, affärsmodeller, medgrundare, investerare – du kommer att få djupdyka i alla delar som kommer med bygget av ett tillväxtbolag.

Låt startupexperimentet börja.

Ps. För transparens: Breakit eller Breakits medarbetare kommer inte att bli delägare i detta framtida bolag. Detta för att vi vill följa och bevaka detta entreprenörsexperiment ur ett journalistiskt, oberoende perspektiv. 

Startup:zero

Startup:zero är en artikelserie om techprofilen Vigor Sörmans nya entreprenörsexperiment. Upplägget bygger på att Vigor Sörman ska skapa ett nytt bolag med hjälp av bland annat Breakits läsare – och alla som bidrar kommer att få ägarandelar i det nya bolaget.

Texterna skrivs av Vigor Sörman, men redaktöras alltid av Breakit inför publicering. 

Vigor Sörman har tidigare byggt Youtube-nätverket Splay, som senare köptes upp av MTG. Han har även varit t.f. vd på Breakit och tidigare styrelseordförande i Breakit samt har en bakgrund som journalist.

Breakit eller Breakits medarbetare är inte delägare i Vigor Sörmans nya experiment – detta för att vi vill följa och bevaka detta entreprenörsexperiment ur ett journalistiskt, oberoende perspektiv.

Läs mer