Det hajpade elcykelbolaget Vässla drogs med i fjolårets techfrossa. Investerarna skruvade åt tumskruvarna och tillväxtbolagen tvingades svänga om mot lönsamhet. Med en omsättning på 35 miljoner kronor och en förlust på 59 miljoner kronor 2021 kände sig Vässla tvungna att trimma kostnaderna – rejält. I oktober kom beskedet att personalen skulle minskas med omkring 40 procent. “En av de tuffaste dagarna i Vässlas historia”, sa vd:n och grundaren Rickard Bröms. Nu blickar Vässla framåt och tar klivet ut på en av världens snabbast växande elcykelmarknader, nämligen USA. Första stopp på expansionsresan blir metropolen New York och en prenumerationsmodell i tre varianter, skriver Dagens Industri. ”Vi vill erbjuda en så pass attraktiv produkt till ett bra pris som möjligt så att man ska välja det framför att exempelvis ta en Uber – eller åka i egen bil”, säger Rickard Bröms. Vässla är inte ensamma om att förmå New York-borna att välja cykeln. I mångmiljonstaden finns redan det populära lånecykelsystemet Citi Bikes och elcykelbolaget Whizz, som visserligen främst marknadsför sig till olika typer av bud. Även om elcykelmarknaden är stark i USA så spår Vässla-grundaren en långsam tillväxt över Atlanten. Vässla tog in 30,8 miljoner kronor i slutet av 2022 av befintliga aktieägare. Bland de befintliga storägarna finns Magnus Gottås som tidigare var styrelseordförande i bolaget och som nu jobbar för den brittiska techinvesteraren Tenzing och Anders Pettersson (tidigare vd för Hildings Anders och Thule) via Skabholmen Invest. Även H&M-storägaren Karl-Johan Perssons investmentbolag Philian finns på ägarlistan.