Sök

Annonssamarbete med Breakit

Maximera chanserna till en lyckad investering – med ett riktigt bra pitch deck

PitchKapitaljaktenInvestering

Tor Nettelbladt är vd på Most Studios.

Klara Sernemyr

Klara Sernemyr

Affärsutvecklare

Efter flera år där kapital flödade fritt och vi stadigt gick mot större, snabbare rundor till nya, högre värderingar, befinner vi oss idag i ett helt annat läge. Det har blivit svårare än på länge för entreprenörer att resa kapital, konkurrensen bland entreprenörerna är större och investerare har blivit mer selektiva när det gäller vilka företag de väljer att investera i.

För att locka investerare behöver du kunna förklara din idé på ett snabbt och konkret sätt. Ditt pitch deck kan vara helt avgörande för hur din företagsresa startar. Med andra ord – det är värt att investera i att lära dig hur ett bra pitch deck ska vara, så att fler vill investera i dig.

Men vad är egentligen viktigt utifrån investerarens perspektiv och vad kan du göra för att maximera dina chanser till en lyckad investering?

Det är tyvärr inte så enkelt som att bara googla och plocka första bästa mall. Investerare läser mängder med pitch decks varje vecka, och kan enkelt skilja på ett bra och ett mindre genomtänkt pitch deck.

Tor Nettelbladt är vd på Most Studios, som hjälper entreprenörer och startups med strategi och designproduktion för utvecklingen av varumärken och digitala produkter.

Tor, vad är det vanligaste misstaget entreprenörer gör när de skapar sitt pitch deck?

"Att man inte lyckas kommunicera sin idé och möjligheten för investerarna på ett både enkelt men samtidigt visionärt sätt. Ofta blir det för komplicerat och svårt för mottagaren att verkligen greppa vad som är de absolut viktigaste take-aways. Investerares tid är begränsad och det är viktigt att du kan förmedla dina mål och visioner på ett enkelt och lättförståeligt sätt.

Sen är det ofta som vi ser att entreprenören har missat att bygga upp en “sense of urgency”. Det är nödvändigt att visa på varför timing är rätt för din idé eller för investeringen."

Hur avgörande är ett första intryck (och därmed ett bra pitch deck) i mötet med investerarna?

"Det är väldigt viktigt. I dagens klimat är det många investerare som håller hårt i pengarna och letar efter svagheter och en anledning att inte investera, snarare än att se efter möjligheterna. Ett svagt första möte, med en icke sammanhängande, dåligt utförd pitch kan vara tillräckligt för att få ett nej."

Varför är det viktigt att man har ett genomtänkt pitch deck?

"Pitch decket är grunden i hela din presentation, och är där för att ta mottagaren igenom din story och tankegång på ett tydligt och inspirerande sätt. Ett väl genomtänkt och snyggt utfört pitch-deck reflekterar även vilken nivå och ambition ni har, det är viktigt att visa att man har tänkt på alla detaljer i utförandet."

Ett svagt första möte, med en icke sammanhängande, dåligt utförd pitch kan vara tillräckligt för att få ett nej.

Vad kan konsekvenserna bli om man inte har det?

"Konsekvensen kan bli att du inte lyckas attrahera rätt investerare till rätt förutsättningar, eller att du inte lyckas resa något kapital alls. Förstagångsentreprenörer underskattar ofta hur svårt det är att resa pengar. Det kommer vara många som säger nej innan du får ett ja, så det är viktigt att fortsätta försöka och lära sig av varje möte. Att resa pengar kommer inte naturligt för speciellt många, utan det är något man behöver lära sig och bli bättre på över tid. Revidera ditt pitch-deck med jämna mellanrum i processen och hitta sätt att förbättra den löpande."

Tor har tillsammans med Breakit lanserat en kurs om hur ett bra pitch deck kan struktureras och lär dig den modell som visat sig fungera bäst. Vi tar dig från start – vad du behöver tänka på innan du sätter igång – till ett färdigt pitch deck.

Vad lär man sig på kursen?

"Det viktigaste kursdeltagaren får med sig är hur man ska tänka när man sätter ihop presentationen, själva ramverket alltså. Jag tänker att detta ska leda till att man slipper fundera och oroa sig över hur presentationen ska struktureras och vad som ska finnas med, för att istället kunna fokusera på att ta fram innehållet; formuleringarna, argumenten, datan, och så vidare."

Vem tycker du borde gå kursen?

"Jag tycker att alla som står inför en kapitalrunda har nytta av att gå kursen, både förstagångsentreprenörer som skall sjösätta en ny affärsidé och mer rutinerade entreprenörer som skall resa en senare runda."

Varför ska man gå kursen?

"För att man som entreprenör ska öka sina chanser till en lyckad investeringsrunda. Jag vet att tidiga grundare har extremt mycket att tänka på och att slippa oroa sig för pitchdecket är något som de skulle gagnas av."

Läs mer om kursen Pitch Deck Design >>

Läs mer