Sök

Imperiet Ingrosso växer – nu startar Bianca Ingrosso modemärket Àvora

Caia cosmeticsÀvoraMode

Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Smink, smycken – och nu mode. Blir allt hon tar i till guld?

Bianca Ingrosso och hennes Caia-partner Vanessa Lindblad startar ett nytt bolag och ger sig in i modevärlden, enligt ett pressmeddelande. Satsningen heter Àvora och beskrivs som ett modevarumärke i premium-segmentet “som symboliserar tidlöshet, lekfullhet och självsäkerhet vilket också återspeglar de tre grundarna bakom bolaget”.

Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad är medgrundare tillsammans med Victor Appelqvist som är entreprenör från grundarfamiljen av Gina Tricot.

“Àvora för mig är hemma. Det är tryggt, moget, självsäkert och sensuellt. Àvora plockar upp mig snarare än tvärtom. Jag hittar mig själv i Àvora och utmanar min kreativitet där”, säger Bianca Ingrosso i ett pressmeddelande.

”Allting är inspirerat av södra Europa, likaså våra silhuetter och passform. Àvora är närvarande och är oerhört mycket i nuet. Vi inspireras av livet, musiken, smaker, dofter, arkitektur och folk på stan.”

Det är närmast en underdrift att säga att Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad har lyckats väl förut. Caia Cosmetics är ett av de snabbast växande e-handlarna i Sverige. Enligt en källa med insyn landade rörelseresultatet före avskrivningar på 130 miljoner kronor för 2022. Det är en ökning med nästan 15 procent jämfört med året innan.

Under samma period lyfte omsättningen till över 400 miljoner kronor vilket kan jämföras med försäljningen 2021 som hamnade på 320 miljoner kronor.

Även smyckesbolaget Ani Who växte med raketfart sitt första räkenskapsår.  Bolaget som Bianca Ingrosso startade tillsammans med Lovisa Worge förra våren omsatte, enligt bolagets egna uppgifter, strax under 20 miljoner kronor och gjorde en vinst på 4,6 miljoner kronor. Då ska tilläggas att försäljningen inte inleddes förrän i början av maj.

LÄS MER: Bianca vill göra svenska kvinnor kvinnliga – men vill vi att det ska lyckas?

IIntresserad av e-handel? Den 25 april samlar Breakit den svenska e-handelseliten på E-Com Day för att djupdyka i de viktigaste frågorna för e-handlare just nu. I samband med eventet släpper vi även vår kartläggning "Sveriges 50 högst värderade e-handlare – och 30 rising stars"Biljetter finns här – först till kvarn.

 

Läs mer