Sök

Co-X ger hajpade e-handlarna genväg till butiksgolvet – via SaaS-plattform

Co-Xe-handelMode

Co-X grundarteam. Lina Thomsgård och Cecilia Blankens. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Här kan kunden inte låta varukorgen “mogna” i ett par veckor.

E-handlare som vill doppa tårna i fysisk handel utan att själva bygga butik kan få prova på med ett nytt SaaS-recept. Själva butikskonceptet heter Depart.a.mental och är ett samarbete mellan den europeiska galleriaägaren Unibail-Rodamco-Westfield och svenska konceptbyrån Boys Don’t Cry. Till sin hjälp har man en SaaS-plattform som har tagits fram av techbolaget Co-X.

Det handlar kort och gott om retail-as-a-service, RaaS om man vill och måste. Det går till så att varumärken som profilerat sig på nätet betalar en månadskostnad för ett paket där fysisk butiksyta, personal, skyltning och marknadsföring ingår. 

Butikskonceptet testades i höstas som en pop-up med temat kvinnliga grundare och då var varumärken som Kry-medgrundaren Josefin Landgårds Mantle och smyckesbolaget Blue Billie med på tåget.

Under provperioden omsatte butiken 860.000 kronor, varav 450.000 kronor gick till medkreatörer (bemanning, kuratorer och konceptutvecklare) och 60.000 gick till Co-X, som tar 13 procent av B2B-affären. Målet nu är att skruva upp lönsamheten ytterligare för alla parter. 

”Det vi lyckades med förra gången var att erbjuda en exceptionellt hög kvalitet och exklusivitet, vilket vi har tagit med oss och vidareutvecklat”, säger Clara Lindsten som är medgrundare av Co-X.

Det nya temat i den kurerade butiken lyder “love it” och hajpade varumärken som skotillverkaren Blankens, med Cecilia Blankens i spetsen och Lina Thomsgård som investerare, och Kakan Hermanssons hudvårdslinje Maggie by Kakan tar plats i butiken.

Även No Ordinary Scent – som säljer den enligt egen utsago första personliga AI-parfymen – dyker upp på hyllorna. 

“En förutsättning för oss att nå ut till nya målgrupper och skapa snabb tillväxt, är att lägga stort fokus på digital marknadsföring och försäljning, särskilt via sociala medier. Samtidigt har upplevelsen i den fysiska butiken aldrig varit så viktig som nu, då mötet ger kunden en djupare varumärkeskännedom”, säger No Ordinary Scents medgrundare Amelie Saltin.

Läs mer