Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Oatly får bakläxa – vilseleder kunder

Toni Petersson, vd Oatly.

Sockerkonflikten är avgjord i domstol. Kammarrätten kräver nu att den 10 år gamla märkningen “naturliga sockerarter från havre” tas bort.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Tvisten mellan Malmös miljöförvaltning och Oatly har pågått sedan 2020. Oatly vägrade ta bort den mångåriga formuleringen, och överklagade beslutet till förvaltningsrätten – som gav Oatly rätt.

Men Malmös miljöförvaltning gav sig inte i första taget utan tog ärendet till högre instans. Nu river kammarrätten i Göteborg upp det tidigare domslutet, något som Expressen var först att rapportera om. Anledningen? Innebörden av “naturliga sockerarter” är för svår att förstå och att Oatly framhäver att havredrycken är nyttigare än vad de egentligen är.

LÄS MER: Här är 19 stekheta foodtech-bolag som vill förändra världen – uppstickarna, ägarna, siffrorna och analyserna

Nu krävs Oatly på en åtgärdsplan kring hur de ska fasa ut formuleringen. Men på bolaget är man inte speciellt nöjda. De säger själva att de aldrig har fått några reaktioner varken från konsumenter eller myndigheter.

Vi ser just nu över beslutet från kammarrätten och överväger vilka åtgärder vi kommer att ta”, kommenterar Oatlys kommunikatör Brendan P. Lewis till Expressen.

Den kaxiga uppstickaren Oatly är inte helt främmande med att få tvister avgjorda i domstol.

Under 2015 hamnade Oatly i bråk med branschorganisationen Svensk Mjölk som stämde Oatly för att få företaget att sluta använda de delar av marknadsföringen som attackerade komjölken. Svensk Mjölk tog sig vinnande ur striden – men Oatly hade då redan blivit en stor PR-succé. 2021 förlorade de även en tvist med brittiska Pureoaty angående varumärkesintrång.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer