Adblockers, programtillägg till webbläsaren som rensar surfupplevelsen från alla annonser, blir allt mer populära. I målgruppen unga män använder mer än hälften adblockers i sin dator, enligt siffror från svenska Mediavision.
För medier innebär utvecklingen ett stort hot mot den viktiga displayannonsaffären. Nu kommer en ny chocksiffra, från den ledande spelaren Adblock plus.
Tyska Eyeo som står bakom Adblock plus hävdar nu att man har 100 miljoner aktiva användare. Det avslöjade företaget på Techcrunch disrupt conference i Brooklyn i går, måndag.
Techcrunch berättar även om en mer spektakulär siffra. Enligt sajten närmar sig Adblock plus nu en miljard nedladdningar.
I början av året hade Adblock plus som jämförelse 50 miljoner aktiva användare och 500 miljoner nedladdningar, enligt Techcrunch.
Adblock plus argumenterar för att deras användare inte hatar reklam – utan bara vill slippa påträngande annonsformat som förstör deras webbupplevelse. Adblock plus har därför infört något som kallas ”acceptable ads”, där vissa annonser ”vitlistas”. För det tar Adblock plus 30 procent av de intäkter som skapas, ett sätt för Adblock plus att kapitalisera på sina användare – paradoxalt nog genom att tillåta annonser.
Till Faida, vd och medgrundare av Eyeo, vill inte berätta hur mycket bolaget drar in på acceptable ads-programmet. Han uppger dock att 40 av USA:s 100 största webbsidor har annonsformat som godkänns av Adblock plus acceptable ads-program.
I Sverige har de stora medierna under branschorganisationen IAB samlat sig för en gemensam motoffensiv för att sätta stopp för tillväxten av användandet av adblockers. Senare i år väntas de införa någon typ av motåtgärder som ska förmå användarna att stänga av sina adblockers.
Exakt hur många som väljer att blockera annonser i Sverige är oklart. Enligt vissa mätningar är det omkring 40 procent. Men siffror från TNS Sifo visade nyligen att den tidigare explosionsartade tillväxten hade stannat av, och att andelen har parkerat strax över 20 procent.