Sök

Plick ökar tillväxten och håvar in användare – men är långt ifrån lönsamma: “Det är ett volymspel”

Plick
Plick-teamet, från vänster: Jimmy Heibert, Anna Dormer Volgsten, Medhane Asefaw och Axel Danielsson. Foto: Press/Montage.

Plick-teamet, från vänster: Jimmy Heibert, Anna Dormer Volgsten, Medhane Asefaw och Axel Danielsson. Foto: Press/Montage.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Pre-loved fashion-bolagen har en efter en gett sig in i slaget om kunder som är på jakt efter begagnade kläder.

Nu berättar Plick att användarna och tillväxten ökar – samtidigt som bolaget är långt ifrån lönsamma.

Begagnade kläder, eller pre-loved fashion som de också kallas, tycks locka allt fler. 

Sellpy och Mai är två av utmanarna som gett sig in i matchen om second hand. Plick är ytterligare en. 

Det sistnämnda har tagit fram en app där säljaren kan lägga upp bilder på kläder de vill sälja, som köpare kan scrolla bland. 

Målgruppen är tydlig, berättar grundaren och vd Jimmy Heibert. Ungdomar, 14-åringar till 22-åringar. Sedan starten 2013 har bolaget en miljon registrerade användare. 

“När vi tittar på tillväxten tittar vi på värdet i listade annonser och transaktioner. Där ser vi en tillväxt på 50 procent det senaste halvåret”, säger Jimmy Heibert till Breakit.

Affärsmodellen går ut på att köparen inte bara betalar för plagget den vill ha, utan också för vad bolaget kallar för “köparskydd”. Det innebär att det läggs på 5 procent på plaggets pris samt ytterligare 7 kronor. Vi kan kalla det många bäckar små-modellen. Därtill kommer frakt för att få hem varan.

Under 2021 omsatte bolaget 1,5 miljoner kronor med ett resultat på minus 11,4 miljoner kronor. Hur mycket bolaget omsatte och vad resultatet uppgick till för 2022 vill han inte kommentera.

Vad krävs för att ni ska tjäna pengar?

“Det är ett volymspel i slutändan. Det är i transaktionen som man globalt sett är överens om att affären finns. Marknadsplatser där man säljer second hand är i sig är inget nytt men vi gör det attraktivt och mer transaktionellt för den yngre generationen”, säger Jimmy Heibert.

Det finns många bolag som gör liknande saker som er. Hur ser ni på konkurrensen? 

“Primärt ökar konkurrensen med e-handeln. Går man tio år tillbaka i tiden konkurrerande man inte med e-handeln på samma sätt, för alla människor var inte en potentiell second hand köpare när det kommer till kläder. Nu är alla det. Så vi konkurrerar om någon slags bekvämlighetsfaktor i shoppingupplevelsen, mot e-handlare och bolag som H&M, Zara, Shein. Det är väl egentligen det vi ser som den huvudsakliga konkurrensen”, säger han och fortsätter: 

“Med second hand för den målgruppen vi har kan vi komma ned i en likvärdig prisgrupp som de bolagen och det är ofta priset som avgör vad man köper. Även om vi har en hel befolkning som alla kanske i någon mån strävar efter att vara hållbara och särskilt nu i sämre tider, så är det priset som avgör. Så vi måste komma ned i samma prisnivåer och ha väldigt stora volymer.”

Hur ska ni lyckas nå volymerna ni behöver?

“Vi har flera delar att jobba på. Dels måste vi vara en så bekväm lösning i själva shoppingupplevelsen att människor som kanske inte är superintresserade av second hand ändå ska välja det. Vi behöver göra upplevelsen lika attraktivt som upplevelsen av traditionell e-handel för att fullt ut konkurrera om volymerna.”

Men det är inte allt. För att nå volymerna bolaget behöver komma upp i måste Plick gå utanför landets gränser. 

“Vi kommer att behöva vara Nordiska. Sen vet jag inte när det blir men så länge vi ser tillväxt och hög effektivitet i marknaden vi är i så är det kanske inget vi behöver stressa till. Men jag tror att det är rimligt att kunna handla second hand över landsgränser i Norden." 

Vad som krävs är inte att människor ska sluta handla nya kläder, menar han, utan att människor får som vana att först leta bland second hand när man är på jakt efter nya plagg. 

“Ofta handlar det om att man behöver göra ett första köp eller första sälj för att förstå att det inte är så komplext med second hand. För vissa är det en hög tröskel men med ekonomin som motivator så sjunker den ganska rejält. Det är vår upplevelse”, säger Jimmy Heibert.

För många känns det strama ekonomiska läget av. Hur märker ni av det?

“Det är alltid svårt att härleda vad som är vad. Vi gör mängder av insatser på marketing, optimerar produkten, förbättrar kommunikationen med användare, men jag skulle vara förvånad om delar av tillväxten inte kan attribueras till att det är sämre ekonomi”, säger Jimmy Heibert.

Schibsted klev in som majoritetsägare för närmare två år sedan. Men hur mycket den norska giganten investerade eller hur stor ägarandelen har förblivit osagt i media.

Hur mycket har det hjälpt er att Schibsted blev ägare?

“Det hjälper väldigt mycket. Det som gör dem attraktiva som ägare är att de är ett av få bolag som har haft, och fortfarande har, en ordentligt lönsam business kring marknadsplatser. Det är nog därför deras kapital har upplevts mer värdefullt än om det kommit från någon som inte är specialist i den här industrin. Men de har inte gått in och styrt så mycket. Vi gör vår grej”, säger Jimmy Heibert.

Är det skönt, att de inte går in och styr?

“Ja, men de är med och stöttar. Det är väl något man alltid säger när man tar in kapital, att de ska stötta, men det är de facto vad de gör”, säger Jimmy Heibert.

Läs mer