Konsumentombudsmannen har varit på influencern Katrin Zytomierska i flera fall de senaste åren. Hon har fått kritik för att ha marknadsfört fiskolja som medicin mot covid och för att hon inte har reklammärkt inlägg om det egna varumärket Clean Eating i sociala medier. Nu slår myndigheten ner på henne igen. Den här gången handlar det återigen om att influencern ska ha missat att reklammärka inlägg om Clean Eating i sitt flöde. “Influerares sociala medie-konton består av en blandning av personliga inlägg och reklam för olika produkter”, säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen i ett pressmeddelande. “Därför är det viktigt att de tar ansvar och tydligt visar följarna vad som är reklam, det vill säga något de får betalt för att säga eller visa”. När Zytomierska dömdes för dold marknadsföring 2020 tilldömdes hon ett vite på 250.000 kronor samtidigt som Clean Eating fick ett vite på 1 miljon kronor. Viten skiljer sig från böter på det sätt att de kan tas bort om den dömde rättar sig efter domen. Men eftersom Konsumentombudsmannen anser att Katrin Zytomierska har brutit mot lagen igen vill de att hon och Clean Eating ska tvingas betala vitet. Att arbeta med dold marknadsföring är både oärligt mot följarna och bryter mot marknadsföringslagen, säger Pär Magnusson. Clean eating omsatte 17,8 miljoner år 2021 och gjorde en förlust på 500.000 kronor. Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.