Sök

Perfect Day ökar omsättningen – och försöker locka fler annonsörer i krisande tider

Perfect Day MediaPophousePoddar
Hannah Widell och Amanda Schulman, grundare av poddbolaget Perfect Day och Karolina Sandberg, affärschef på bolaget. Foto: Press/Kristian Gustavsson/Montage.

Hannah Widell och Amanda Schulman, grundare av poddbolaget Perfect Day och Karolina Sandberg, affärschef på bolaget. Foto: Press/Kristian Gustavsson/Montage.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Poddbolaget Perfect Day vidgar sina annonserbjudanden – samtidigt som de märker att annonsörer är allt mer selektiva i ekonomiskt svajiga tider.

“Kunderna har inte samma påse med ‘fun money’”, skriver Karolina Sandberg, affärschef på bolaget, till Breakit.

Perfect Day, ett av bolagen som gett sig in i slaget om lyssnarnas öron, har ännu inte släppt siffrorna för det gångna året. Men Karolina Sandberg, affärschef på bolaget, berättar för Breakit att omsättningen ökade med över 20 procent jämfört med året innan.

Hur mycket det uppgår till berättar hon inte, men enligt Breakits beräkningar handlar det om närmare 85 miljoner kronor. Resultatet hade däremot inte samma utveckling.

“På grund av vad som hände i världen under senhösten pausade vi våra utlandssatsningar vilket hade en negativ påverkan på resultatet”, skriver Karolina Sandberg.

Under 2021 omsatte Perfect Day 71,5 miljoner kronor med en förlust på 11,3 miljoner kronor.

Bolaget, som grundades av profilerna Hannah Widell och Amanda Schulman, har idag några av Sveriges populäraste poddar i katalogen, däribland “Alex & Sigge” och “Ursäkta”.

Nu utökar de sitt annonserbjudande i sina poddar. 

Tidigare har Perfect Day endast jobbat med vad de kallar för redaktionell annonsering, alltså att poddprofilerna läser in annonsörernas budskap. Nu lanserar man en ny annonssatsning där reklam kommer att kunna spelas in av en extern röst. Det nya formatet möjliggör för annonskunder att köpa reklam på CPM, cost per mille.

I ett mejl till Breakit skriver Perfect Days affärschef Karolina Sandberg att det nya formatet ligger i linje med bolagets utvecklingsplaner för poddar, där redaktionell annonsering inte passar lika bra.

“För oss är det viktigt att kunna erbjuda våra fantastiska poddare alla intäktsmöjligheter samtidigt som vi märker en större efterfrågan hos våra kunder, som tidigare enbart haft möjlighet att köpa Ads (Den nya annonstypen. Redaktionens anmärkning.) hos våra konkurrenter”.

Enligt Karolina Sandberg är tajmingen nu rätt.

Har det något att göra med att det är ett sämre ekonomiskt läge?

“Det som är spännande och viktigt i lågkonjunktur är att alla bolag behöver se om sina intäktsmöjligheter och utveckla affären. Vi jobbar ständigt med utvecklingen av våra annonsformat och har väntat på en teknisk lösning som passat oss och nu känner vi att den är på plats”. 

Märker ni att annonsörer är med selektiva nu i sämre tider?

“Absolut. Vi ser en trend i stort och säkert med längre planer och mindre spontanköp. Kunderna har inte samma påse med “fun money” för att testa nya saker så känns bra idag att podcast i större utsträckning är en naturlig del av mediamixen.”

Hur ser ni på konkurrensen? Är den kännbar?

“Vi känner oss väldigt trygga och starka i vårt utbud som är unikt bland poddar i Sverige idag. Vi samarbetar med alla andra aktörer för att driva hela poddbranschen framåt vilket känns tryggt i dessa oroliga tider”.

För knappt två år sedan såldes Perfect Day till Björn Ulvaeus och EQT-grundaren Conni Jonssons bolag  Pophouse Entertainment. Grundarna, Hannah Widell och Amanda Schulman stannade kvar i bolaget och har fortfarande aktiva roller. Hannah Widell tog klivet in som vd efter att Karolina Roslund lämnade bolaget i somras.

Läs mer