Sök

Female Engineering ska äga marknaden med sin menstrosa – har Lindex i ryggen

LindexFemale EngineeringFemtech

Rebecca Linneros, grundare av varumärket Female Engineering. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Jämför med vilken marknad som helst. Då är tre innovationer på 200 år inte så mycket att hänga i granen.

Så säger Female Engineerings grundare Rebecca Linneros som vill gå i bräschen för den snabbväxande femtech-branschen med en absorberande trosa.

Det som talar för att man ska lyckas på en allt mer konkurrensutsatt femtech-marknad är att uppstickaren har musklerna som mindre aktörer saknar. Den backas nämligen av en svensk klädjätte.

Female Engineering är en ”dopad startup” (mer om det lite senare) som vill bli en one-stop-shop för kvinnors (omötta) behov. Det de har jobbat fram i sitt labb är klädesplagg med en absorberande teknik som vänder sig till alla från flickan som fått sin första mens till gravida, nyförlösta och kvinnor i klimakteriet. 

”Kvinnokroppen läcker. Det är grundläggande fakta som vi inte kan bortse från”, säger varumärkets grundare Rebecca Linneros

En av Female Engineerings första produkter är en menstrosa. 

För att börja i rätt ände så ska vi reda ut begreppen. Det finns två typer av menstrosor. Det finns det där paret, oftast på botten av listan när underklädeslådan rankas efter stil och lyx, som används under mensen. Och så finns det den andra menstrosan – en nutida innovation. Den sistnämnda menstrosan är liksom underkläder och skydd i ett och lovar ett läckagefritt liv en hel arbetsdag och lite till. Flera bolag har de senaste åren tagit fram sin egen variant, från amerikanska Victoria’s Secret till finska menskopptillverkaren Lunette. 

Female Engineering har siktet inställt på att bli marknadsledande. Uttrycket “dopad startup”, som Rebecca Linneros själv kallar varumärket, kommer från att de till hundra procent backas upp av klädjätten Lindex. 

”Lindex är en garant för det här. Det här en ny produkt, en ny marknad”, säger Rebecca Linneros. 

Hon säger att med Lindex i ryggen kan Female Engineering på en gång nå ut i över 250 butiker på nio marknader, något som inte hade varit möjligt som vanlig startup. 

Dessutom kan arbetslaget på runt 10 personer fokusera på rätt saker. I en tid när bara runt 1 procent av det totala riskkapitalet i Sverige går till bolag med kvinnliga grundare slipper Female Engineering kämpa med kapitalanskaffning och försäljning här och nu, säger hon. 

Varumärket kan ha en längre horisont och fokusera på produkterna. 

Tre innovationer på 200 år

Det har på kort tid hänt mycket på marknaden för mensskydd. För ett tag sedan lanserades den revolutionerande menskoppen. Nu har flera bolag, som tidigare nämnt, egna menstrosor.

Skydden faller under paraplybegreppet femtech, som växer så det knakar och spås en ännu kraftigare tillväxt. Mellan 2022 och 2030 väntas den globala mångmiljardindstrin växa tvåsiffrigt procentuellt för varje år, enligt en rapport från Grand View Research. Här kan du läsa Breakits kartläggning från i fjol om de hetaste utmanarna. 

Börjar det bli trångt på marknaden, kan man undra. 

”Det är först nu det har blivit trängre. Men man får komma ihåg att det på 200 år bara har kommit tre innovationer, bindan, tampongen och menskoppen. Jämför det med vilken bransch som helst, mobiltelefoner till exempel, och du ser att utvecklingen har gått långsamt”, säger Rebecca Linneros.  

Grundaren säger att Female Engineering ska sticka ut genom att bli en one stop shop. Man jobbar inte bara med menstrosan, utan med graviditetsplagg, absorberande amningskupor och produkter för urinläckage, som drabbar kvinnor i alla åldrar. 

”Vi stannar inte bara vid en del”, säger Rebecca Linneros. 

”Vi skapar inte nya behov som är det vanliga i den stora mansledda techbranschen utan möter redan existerande men åsidosatta behov.”

Varför kunde inte Lindex göra det under egen flagg?

”Om man ska förändra ett beteende som har med mens, urinläckage och klimakteriet så är det är ett helt eget fokus.”

Rebecca Linneros säger att målet är att vara game changers och för det behövs en egen kanal. 

En missnöjesbransch?

Precis som menskoppen är menstrosan ett skifte från engångsprodukter. Trosorna kan tvättas med vanlig tvätt (att fnysa på näsan åt det är en del av stigmat, enligt Rebecca Linneros). Med produktion inkluderad kapar ett byte till trosan klimatpåverkan med 34 procent jämfört med tamponger och bindor, enligt grundaren. Tvätten är inte inkluderad eftersom man inte känner till kundernas tvättvanor eller vilka produkter de använder.

Stärkta av en av Sveriges största klädkedjor för kvinnor är tanken att Female Engineering ska nå ut till konsumenten snabbt. Som draghjälp har man influencers, eller ambassadörer som de också kallas, för att få ut varumärket brett. Det finns också en tanke med att man vill att personer med stort förtroende ska kunna gå i god för att produkterna verkligen funkar. 

Då väcks nästa fråga. Hur förändringsvilliga är kvinnor med sina mensskydd?

Om det är bättre så byter man, säger Rebecca Linneros. Hon menar att varumärket har en hundraprocentig kundnöjdhet, vilket bör betraktas som ett genombrott.

”Kvinnor har inte varit nöjda med de här produkterna som vi har haft men man har bara kört på i gamla hjulspår.”

Det är lätt att hitta fler användningsområde för ett absorberande material som minskar sopbergen. Har Female Engineering tänkt på babyprodukter till exempel? 

När frågan ställs är det tydligt att undertecknad gör något av ett klassiskt klavertramp när det gäller bolag som vill lösa kvinnors problem. 

”Vi har också fått frågor om att tillverka kalsonger för män”, säger Rebecca Linneros.

”Men Female engineering handlar om att vi faktiskt får ha det här fokuset på kvinnor. Vi har halva befolkningen som målgrupp. Det räcker.”

Läs mer