Sök

Mini-uppgång för e-handlarna i februari: “Köpsvaga konsumenter”

e-handel

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Försäljningen steg något för de svenska e-handlarna i februari. En strimma av hopp?

Tyvärr inte, säger organisationen Svensk Handel.

E-handlarnas omsättning steg med 4 procent i Sverige under februari, enligt Svenska Handels E-handelsindikator.

Men februari är en normalt sett en ganska dålig månad och februari 2022 var dessutom ganska svag. Ökningen skedde alltså från låga nivåer, konstaterar Svensk Handel. Statistiken är dessutom inte inflationsjusterad. Försäljningen sett till volym, det vill säga antalet varor, minskade därmed sannolikt under årets andra månad.

“Tyvärr ser vi inga tecken på en närstående vändning för e-handeln, till exempel visar Handelsbarometern för februari att e-handelsföretagens framtidsförväntningar fortsatt är på rekordlåg nivå”, säger Per Ljungberg som är innovationschef på Svensk Handel.

“E-handeln pressas av köpsvaga konsumenter som dragit åt svångremmen, vilket kraftigt påverkar framför allt varukategorier med mer kapitalintensiva produkter som möbler, inredning och hemelektronik, fortsätter han. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer