Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Understatement dubblar omsättningen – satsar på butiker

Marie Stolt, Yvet Malmveld, Maria Lager och Stefan Fragner. Foto: Press

Marie Stolt, Yvet Malmveld och Maria Lager visar upp snabb tillväxt när Understatement avslöjar omsättningen för 2022. Nu vill grundarna etablera sig i butikerna.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Underklädesvarumärket Understatement dunkar ut nya imponerande siffror i ett pressmeddelande. De meddelar att omsättningen under 2022 landade på hela 63 miljoner kronor, vilket är en fördubbling mot vad bolaget omsatte året innan.

Bolaget själva menar att de lyckats trotsa ett för e-handlare tuffare klimat med sin tillväxt.

Men nu ska de själva diversifiera sitt erbjudande mot konsumenterna genom en egen butik kombinerat med försäljning via återförsäljare.

“För fem år sedan hade vi inte kunnat drömma om framgången med Understatement. Vi gick från att ha obefintlig erfarenhet inom underkläder, packa alla ordrar själva i vardagsrummet till att överträffa stora spelare i branschen och global försäljning”, säger Understatements vd Marie Stolt.

Varumärket har bland annat blivit uppmärksammade genom sina olika influencersamarbeten, med bland annat kända kroppsaktivister.

I slutet på 2022 blev en av bolagets kampanjer fällda av Reklamombudsmannen som menade att reklamen var könsdiskriminerande. Vilket Resumé var med med att rapportera om. Kampanjen tapetserade baksidan av Stockholms lokaltrafiksbussar och visade en bild på en kvinna bakifrån iklädd bh och trosor med texten "Nothing butt perfect". En av anmälningarna kom från Sveriges Kvinnoorganisationer som menade att reklamen bestod av en "normkroppsrumpa" och att bilden bidrog till en schablonisering av hur kvinnokroppar ska se ut.

Själva ifrågasatte Understatement var­för en neutral bild på en rumpa var sexistisk.

Vill växa med lönsamhet

Under det kommande året är fokuset fortsatt tillväxt i kombination med lönsamhet. Att bolaget ska etablera sig även i den fysiska handeln beror bland annat på att kunderna efterfrågar möjligheten att få “känna och klämma” på produkterna.

“De vill uppleva vår värld i en fysisk form. I dagsläget saknar marknaden en underklädesupplevelse som gör att kvinnor kan känna sig både inspirerade och bekväma när de shoppar”, säger marknadschefen Maria Lager och fortsätter:

“Många kvinnor hatar att handla underkläder och det vill vi ändra på genom att skapa en butiksupplevelse som är en direkt översättning av vårt varumärke digitalt. Vi har fått otroligt mycket insikt från vår community och befintliga kunder kring hur de vill shoppa offline”.

LÄS MER: Sätter värderingarna i rampljuset – växer med 600 procent

Läs mer