Sök

Fastighetsbolag satsar på coworking – köper halva startupen A house och investerar 50 miljoner för att expandera

A housekontorshotellcoworking

Johan Almquist och Annica Ånäs. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Atrium Ljungberg går in i coworking-branschen och köper hälften av aktierna i A house.
Med en kapitalinjektion på 50 miljoner ska bolaget nu växa till fler ställen och fler branscher.

Fastighetsutvecklaren Atrium Ljungberg köper 50 procent av community- och coworkingaktören A house och kommer att investera cirka 50 miljoner kronor för att expandera verksamheten det kommande året. Det framkommer i ett pressmeddelande.

A house, som grundades 2016, tar nu sikte på att expandera till fler platser i Stockholm samt öppna i andra svenska storstäder. Bland annat tar bolaget plats i Atrium Ljungbergs fastigheter vid nya Slussen och i Slakthusområdet vid Globen. A houses koncept finns sedan tidigare i gamla Arkitekturskolan och i Filmhuset. 

“När vi startade A house var visionen att bli en smältdegel där svenska kreativa bolag kunde finna sin plats i världen och utveckla idéer med global inverkan. Vår modell handlar om att underlätta relationsbyggande och idéskapande”, säger A houses medgrundare Johan Almquist som nu går från styrelseordförande till vd i bolaget.

Annica Ånäs, vd för Atrium Ljungberg, säger att affären bygger på gemensamma värderingar och möjligheter till ömsesidigt utbyte. 

“A house har verkligen bevisat att man kan bygga ett starkt och lönsamt community och locka till sig oerhört intressanta hyresgäster. Man skapar en miljö som inte bara lockar etablerade namn utan också föder nya fantastiska idéer och initiativ”, säger hon i en kommentar. 

Startup-bolaget har riktat sig mot kreativa branschen som mat, mode, media, musik och film. Det är allt från frilansare till storbolag som har jobbat i A house kontorshotell – allt från Handelshögskolans inkubator SSE Business Lab och Voi till Spendrups utvecklingsbryggeri Omaka och den nya krogen Tengu.

Genom affären vill A house rikta sig till fler branscher. 

”Varje hus kommer ha sin egen inriktning och den röda tråden mellan alla våra destinationer är just fokuset på kreativ utveckling”, säger Johan Almquist.

Det finns flera aktörer på det svenska coworking-området men A house slår sig för bröstet för att man är en av få som har varit lönsamma från start. Förra året gjorde bolaget en vinstmarginal på 13,7 procent efter att ha omsatt 37 miljoner kronor med ett resultat på 5.1 procent. 

 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet. 

Läs mer