Sök

Rakhyvelsbolaget Estrid värvar toppchefer – plockar finanschef från Bambuser

EstridSkönhet

Sara Lundell, tidigare finanschef på Bambuser, går in i samma roll hos Estrid. Foto: Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

De har gjort succé med färgglada rakhyvlar och inkluderande budskap. Nu fyller Estrid på i ledningsgruppen och värvar bland andra Bambusers tidigare finanschef Sara Lundell.

Estrids rakhyvlar, i färgglad pastellpalett, har gått som tåget, bland annat genom bolagets marknadsföring på sociala medier-plattformen Tiktok. Bolaget finns på 16 marknader och säljs hos de stora återförsäljarna – med budskap som att rakning av kroppsbehåring inte är ett måste eller enbart är ett påfund för kvinnor. År 2021 sålde Estrid, som bland annat backas av Cristina Stenbeck, hyvlar för nära 227 miljoner kronor. 

I samband med den snabba tillväxten har bolaget nu stärkt sin ledningsgrupp. Bolaget värvar Sara Lundell till ny finanschef. Hon hade samma roll hos Bambuser fram till i februari och har tidigare arbetar på Apple, EY och Zettle (tidigare Izettle). 

”Den spännande tillväxtfas som Estrid befinner sig i lockade mig. Jag ser fram emot att stärka Estrids finansiella ställning i nästa fas, och stötta bolagets väg mot att erövra kunders hjärtan världen över”, säger hon i ett pressmeddelande. 

Bolaget gör ytterligare en rekrytering. In i rollen som operativ chef på Estrid kliver Marcus Hartwall. Han har grundat och varit vd för Glossybox i Norden samt varit europeisk chef för den amerikanska sängjätten Casper. 

”Estrid är ännu ett ungt bolag, och som snabbt visat att de på riktigt kan utmana branschen – vilket jag imponeras av. Det är med stolthet jag tar mig an ansvaret att leda det operativa arbetet och driva den internationella expansionen”, säger han i en kommentar.

Estrid grundades av Ben Eliass, Alan Aygün och Amanda Westerbom. Bolaget var med när Breakit 2021 gjorde en större granskning av fenomenet femwashing, då ägandet till största del var kopplat till de manliga ägarna. I somras skrev vi att bolaget hade tagit ett ett konkret steg mot en mindre manstung ägarskara. I samband med att bolaget ville ta in 200 miljoner kronor i en nyemission var beloppet, det som på finanssvenska kallas för ticket size, olika för kvinnliga och manliga investerare – fem miljoner för män och två miljoner för kvinnor, enligt Breakits källor.

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet. 

Läs mer