Sök

Third Ear och Podspace går ihop – skapar ny storspelare (med H&M-arvingen som storägare)

PodspaceThird ear studiosPoddar

Carl Fridsjö, Edward Jewson och Marcus Gellermark. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Det rör på sig i poddbranschen.

I slutet av 2021 gick de tre poddbolagen Just stories, Soundtelling och danska Third ear ihop och bildade ett stort poddhus. Största ägare är Tom Persson (bror till H&M:s styrelseordförande Karl Johan Persson) via hans bolag Comade. I slutet av förra året gick Comade också in med kapital i hostingplattformen Podspace som har kunder som Perfect day, Podme och Bonnier News.

Nu slås de två bolagen ihop och bildar ett gemensamt poddhus. 

Jag är oerhört imponerad över vad Podspace, med små medel och på kort tid, lyckats åstadkomma”, säger Carl Fridsjö, vd och medgrundare av Third ear i ett pressmeddelande. 

“Tillsammans ska vi utveckla den teknikpartner vi hela tiden önskat hade  funnits för Third Ear och förenkla för stora publicister och poddskapare att monetisera, distribuera och växa sina podcasts, utan att för den sakens skull tappa flexibilitet, kontroll eller ägandeskap över sina rättigheter och sin publik”.

Podspace kommer även i fortsättningen att finnas kvar som eget bolag men med Carl Fridsjö som vd. 

“På Third Ear finns unik kompetens och resurser som kommer stärka vår nuvarande position ytterligare, men också möjliggöra vidare innovation”, säger Marcus Gellermark, medgrundare och produktchef på Podspace.

“Podspace är skapat för att förenkla och effektivisera för poddskapare och stora utgivare, och detta är ett led i just det.”

Podspace omsatte 2021 2,4 miljoner kronor med ett nollresultat.

Third Ear omsatte enligt uppgifter till Dagens Industri 25 miljoner kronor förra året med ett resultat på minus 10 miljoner kronor. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer