Sök

Annonssamarbete med IKEA

Ett inspirerande kontor med fokus på trivsel – så får ni det

I bilden: NILSERIK ståstöd 796:- exkl. moms och BILLY bokhylla med glasdörrar 1836:-/st exkl. moms

Tobias Lundgren

Välmående, trivsamhet och kreativitet. Vi ställer allt högre krav på vad våra arbetsplatser ska ge oss. Här är några grundläggande tips för kontoret – som får stora effekter.

Utmaningarna för att få till en bra balans i kontorsmiljön har blivit allt större de senaste åren.

Om personalen inte känner sig hemma – och inte upplever gemenskap på kontoret – kan de börja tappa motivationen. Resan till jobbet blir inte mödan värd och sammanhållningen blir lidande.

Och kontor som är för flexibla – med stora, öppna planlösningar – kan leda till en högre ljudnivå, så att anställda hellre väljer att sitta hemma för att få arbetsro.

LÄS MER: Så kan IKEA hjälpa dig som handlar till företag!

”Att de anställda är mindre på kontoret, och kommer längre bort från verksamheten och sammanhållningen, kan i slutändan gå ut över affärerna. Man behöver därmed lyssna på medarbetarna eftersom deras förväntningar har förändrats de senaste åren”, säger Cajsa Holmbom, företagsinredare på IKEA.

Börja med behovsanalysen

”Arbetsgivaren måste börja med att förstå hur de anställda upplever alla utrymmen som är tillgängliga för dem och hur deras livssituationer ser ut. Man kan inte alltid tillgodose allas behov, men det är viktigt att göra en analys och se vad som går att förbättra”, säger Cajsa Holmbom,

Varje företag är unikt och det viktigt att först och främst göra en behovsanalys av företagets verksamhet och säkerställa en bra grund. Men det finns några generella detaljer som skapar en trivsam arbetsmiljö.

Här är de viktigaste enligt Cajsa:

  • Hälsa och välmående

Från vänster: ELLOVEN skärmstöd 379:- exkl. moms och LIDKULLEN aktivt sitt-/ståstöd 1436:- exkl. moms

Nyckeln till produktivitet och kreativitet är förstås att de anställda mår så bra som möjligt.

Ljus gör oss fokuserade och pigga. Ta tillvara på dagsljuset och komplettera med allmän-, funktions- och stämningsljus.

Ljud kan absorberas med textilier som mattor, tunga gardiner och stoppade möbler. Gardiner kan också enkelt skapa en rumsdelare.

Luft, eller kvaliteten på luften, är extremt viktigt då den allmänna hälsan och välbefinnandet påverkas direkt. Håll arbetsområdet snyggt genom att rensa och minska dammsamlande ytor. En luftrenare kan också vara en stor hjälp.

Ergonomi är viktigt både på lång och kort sikt. Medarbetares skärmar, skrivbord och stolar ska optimera arbetsställningen, men det är också viktigt att växla ställning och ta regelbundna pauser.

Växter ger en renare och hälsosammare inomhusmiljö. De bidrar också till lugn och harmoni samtidigt som de höjer inspirationen och kreativiteten.

  • Ordning och reda


Från vänster: IDÅSEN skåp, grön 2396:- exkl. moms och IDÅSEN hylla, beige 2236:- exkl. moms

Inget höjer väl kortisolnivåerna så mycket som när man jobbar mot en deadline och inte hittar vad man söker efter? Med väl genomtänkta lösningar för kontorsmaterialet blir allt enkelt att hitta, samtidigt som rummet upplevs snyggt och städat.

Genom att använda väggen till förvaring frigörs bänkytor och exponerar det som är viktigt. Stängda förvaringslösningar ger ett lugnare intryck eftersom färre prylar dyker upp i synfältet.

  • Hållbar (och mer effektiv) källsortering

SORTERA avfallskärl 37 liter 129:-/st exkl. moms

För många går källsorteringen idag per automatik, men den är fortfarande väldigt viktig att planera. Särskilt eftersom ett aktivt kontor snabbt kan producera väldigt mycket avfall.

Ett par större källsorteringsstationer på varje våningsplan – istället för en papperskorg per kontorsplats – gör det enklare att källsortera rätt. Dessutom blir det en anledning att pausa arbetet och ta en kortare promenad!

  • Regelbunden vitalisering

Från vänster: IKEA 365+ burk med lock, 1,7 liter 56:-/st exkl. moms
 och SMYCKA konstgjord eukalyptus 32:-/st exkl. moms

Genom att förnya och vitalisera kontoret oftare så känns det alltid inbjudande och uppdaterat. Känslan av nytt och förändring kan höja nyfikenheten och spänningen bland medarbetarna och kontoret blir en extra rolig plats.

Det kan till exempel handla om engångsköp inför säsongerna som återanvänds varje år. Ett billigt och enkelt tips är att byta ut textilier som kuddar och gardiner för att få en ny och trevlig känsla.

  • En smart digitalisering

Från vänster: LÅNESPELARE ringbelysning med telefonhållare 400:- exkl. moms och NYMÅNE arbetslampa med trådlös laddning 560:- exkl. moms

I dag kan allt från morgonmöten till större konferenser ske via länk. Planeringen för hur kontoret ska digitaliseras och skräddarsys för de här arbetssituationerna bör finnas med redan från starten.

Då går det att skapa optimala rum för kreativt arbete på distans, och även se till att alla stöd för enskilt arbete finns på plats.

Så förstärker punkterna varandra

 Cajsa Holmbom lyfter också hur de här punkterna går hand i hand och förstärker varandra.

”Genom att ha en bra källsortering skapas det också en bättre ordning på kontoret. Genom att vitalisera – som många tänker är ett slöseri med resurser – kan man skänka glädje och välmående till de anställda. Ett exempel kan vara att de ser att man har städat undan julen och istället ordnat en ny och trevlig vårkänsla på kontoret. Har man tv-skärmar som välkomnar, informerar eller inspirerar en på kontoret skapar man ordning men som också leder till ett större välmående”, säger hon.

VILL DU VETA MER? Det här gör IKEA:s företagsinredare och så kan de hjälpa dig!

Läs mer