Hur man bör bygga sin organisation när företaget är under stark tillväxt är sällan en självklarhet. Och var det svårt redan för några år sedan kan vi idag under alltmer snabbrörliga och mer svajiga ekonomiska förhållanden addera ytterligare några utmaningar. Det finns dock en rad insikter att ta i beaktning för att rusta din scaleuporganisation på bästa sätt. Carl-Fredrik Morander, grundare och vd för Cooach – som erbjuder tillväxtbolag affärsstödstjänster samlade på en plattform – ger oss fem skarpa tips för att bygga en vinnande scaleuporganisation. 1. KOMPLETTERA DIN KOMPETENS TIDIGT Att som entreprenör släppa på ansvaret kan vara svårt och sker enligt Carl-Fredrik Morander ofta i en för långsam takt. ”De som lyckas få in rätt resurser som kan driva saker och ting framåt och som vågar delegera har väldigt mycket att vinna. Det gör inte bara stor skillnad på tillväxttakten, det kan rentav vara avgörande för företagets överlevnad.” Att vara något självkritisk och se till var dina egna styrkor och drivkrafter ligger (och inte ligger) är följaktligen en nyckel för att klargöra vilka roller och personligheter du behöver komplettera med. ”Omge dig med experter på sina respektive områden. Du kan ditt företag och branschen, men hitta rätt personer som backar upp resten. Det tillåter dig att fokusera på det som skapar mest värde för företaget i det stora perspektivet.” 2. HÅLL FOKUS PÅ KUNDEN I takt med att företaget växer kan det vara lätt att tappa den viktiga grundtanken – varför ni gör det ni gör för kunden. ”De som lyckas har ofta snabbt verifierat att det finns en product market fit – att det man gör har relevans för målgruppen. Sedan gäller det att bibehålla detta fokus, vilket ofta kräver att man tar in flera olika personers och funktioners olika perspektiv för att få värdefulla insikter om kundernas beteende och behov. Parallellt bör man givetvis kontinuerligt testa produkten på olika sätt mot kund.” > Som entreprenör har man ofta en tro på hur ens produkt eller tjänst ska säljas En erfarenhet Carl-Fredrik Morander själv tagit lärdom av och som han upplever resulterade i en stor förändring var när han valde att överlåta säljstrategin till dem som faktiskt ska sälja produkten. ”Som entreprenör har man ofta en tro på hur ens produkt eller tjänst ska säljas. Men jag insåg ganska snabbt att de som kommer till företaget för att sälja produkten gör det på ett helt annat sätt. De har oftast sett produkten ur ett konsumentperspektiv från början och vinklar sin kommunikation därefter, vilket påverkar försäljningen positivt.” 3. UNDVIK FASTA KOSTNADER Att låsa sig vid stora fasta kostnader kan enligt Carl-Fredrik Morander utgöra en akilleshäl för tillväxtbolag som går igenom olika utvecklingsfaser och där förhållandena kan förändras snabbt. ”Ni behöver kunna vara snabbrörliga för att ha möjlighet att anpassa er till rådande marknad och efterfrågan. Att då ha satsat på ett eller ett fåtal kostsamma kort kan bli förödande.” En av lösningarna kan ligga i hur du bygger organisationen och medarbetarstyrkan. ”Det är lätt att tro att om man bara anställer vissa tunga – och dyra – nyckelroller till företaget så är man hemma. Det är sällan den bästa lösningen. Här är det en god idé att se över vilka funktioner du behöver nu och hålla kostnaderna så flexibla som möjligt genom att exempelvis ta in konsulter och interimsfunktioner.” Cooach är specialiserade på att hjälpa tillväxtbolag. Klicka här om du vill veta mer om hur Cooach kan backa upp din scaleup! 4. TA SYSTEM, RUTINER, PROCESSER OCH ORGANISATIONSUPPBYGGNAD PÅ ALLVAR Något som är värt att ägna viss tid är att utveckla rutiner och processer samt se över interna system för att följaktligen kunna både arbeta och utveckla bolaget effektivt. ”Se till att kommunikationsverktyg, arbetsdokument och system är flexibla, säkra och lätta att använda. Då har ni bäddat för smidiga arbetsprocesser.” > I takt med att AI utvecklas kommer många arbetsroller att se annorlunda ut på > några års sikt Att se till att det finns en plan och fin balans i organisationen mellan olika medarbetarformer är också av vikt. ”Planera så att din organisation inkluderar en mix av fast anställda, projektanställda, frilansare och konsulter för att både skapa stabilitet och snabbrörlighet. Sträva också efter att ligga steget före i fråga om att kartlägga och inventera dina kompetensbehov. Ta gärna hjälp av en HR-expert för att skapa en proaktiv plan för att undvika onödiga mellanperioder som bromsar tillväxten.” 5. BLICKA FRAMÅT Att ha en stadig omvärldskoll och en plan för vart ni är på väg när utvecklingen går allt snabbare är viktigt för att navigera rätt. ”Det händer mycket nu runt om i världen. I takt med att AI utvecklas kommer många arbetsroller att se annorlunda ut på några års sikt. Här bör man hänga med och ha viss förståelse för processen.” Anpassningen till distansarbete och digitala kommunikationskanaler gick under pandemin snabbt, vilket även det öppnade för nya möjligheter och arbetssätt. ”Idag sitter man i en organisation oftare i samma digitala miljö snarare än tillsammans på ett fysiskt kontor. Det är en förändring som öppnat för nya medarbetarformer och en stor flexibilitet i fråga om var i världen man arbetar från. Den här trenden förstärks kontinuerligt och är värd att hålla ett öga på för att hitta rätt väg och bygga er organisation på bästa sätt.” Cooach är specialiserade på att stödja scaleupbolag. Vill du veta mer om vad Cooach kan hjälpa din scaleup med? Klicka här!