I slutet av februari var storaffären i hamn – den amerikanska speljätten Activision Blizzard köpte det svenska spelföretaget King för 5,9 miljarder dollar.
När Activision Blizzard nu släpper sin första kvartalsrapport efter King-köpet står det klart att bolaget har över en halv miljard aktiva användare på månadsbasis. Enligt The Wall Street Journal kommer hela tre fjärdedelar av den avändarbasen från King.
Sociala medier som Facebook tjänar grova pengar på att rikta reklam mot sin användarskara, medan King slopade in-game-advertising 2013 för att istället enbart marknadsföra egna titlar i sina spel.
Under ett konferenssamtal i samband med rapporten öppnade King-chefen Riccardo Zacconi för att bolaget ska öka intäkterna just genom reklam.
”Reklam kan vara en betydelsefull intäktsström för King på lång sikt”, sade han enligt The Wall Street Journal.
De justerade intäkterna för Activision Blizzard landade på 908 miljoner dollar under det första kvartalet, vilket är en ökning med 29 procent jämfört med föregående år. Även lönsamheten ökade. Rapporten, vars siffror lyftes av King, slog analytikernas förväntningar. Activision Blizzards totala intäkter landade på 1,46 miljarder dollar.