Vi på Breakit har redan kunnat rapportera att svenska Zound Industries gick mot ett rekordår 2022. Zound är mest kända för sitt samarbete med Marshall som resulterat i både hörlurar och högtalare, men säljer produkter på licens även från Adidas och via det egna varumärket Urbanears. I samband med att bolaget nu släpper siffrorna för det fjärde kvartalet passade Breakit på att prata med vd:n Jeremy de Maillard och finanschefen Martin Axhamre.
Fjolåret började riktigt starkt för Zound Industries som ökade sina intäkter med hela 117 procent under det första kvartalet jämfört med samma period året innan. Tillväxten, i procent, var inte lika hög de resterande kvartalen.
Men när Zound nu stängt det fjärde kvartalet så visar det att bolaget ändå gjorde sitt bästa år någonsin.
Totalt ökade försäljningen med 44 procent till 3,1 miljarder kronor. Men det är samtidigt en bit ifrån de 5-6 miljarderna som storägaren Tommy Jacobsson sade sig vilja uppnå inom tre år från att den nya vd:n tillträdde i juli 2020.
Rörelseresultatet skrevs till 319 miljoner kronor.
“Det här året visar att vår ambition och strategi som vi satte för två och ett halvt år sedan fungerar. Vi visar stark tillväxt och har samtidigt en hälsosam position finansiellt, produktmässigt och kulturellt”, säger Jeremy de Maillard.
Hur ser du på utvecklingen över året?
“Det är flera faktorer som ligger bakom utvecklingen. För det första så började våra lager och leveranser att normaliseras vilket gjorde att kunderna som varit svältfödda på produkter under en tid kunde handla igen. Sen har vi också gjort ett strategiskt val att sprida ut försäljningen över året eftersom att vi varit väldigt beroende av fjärde kvartalet innan. Det ger oss en mer robust affär. Vi har också färre reor och kampanjer för att bättre positionera oss inom premium-segmentet och de brukade också vara vanligare i det fjärde kvartalet.”
LÄS MER: De 10 största ägarna i Zound Industries
Det är också värt att poängtera att försäljningen i det fjärde kvartalet låg på närmare 1,1 miljarder kronor. Därmed var det också kvartalet med den absolut högsta försäljningen.
“Vi lägger mer vikt vid att visa upp en stark dubbelsiffrig tillväxt varje år, inte att maximera varje enskilt kvartal. Det är viktigt att tänka långsiktigt på hur utvecklingen ska se ut över de kommande åren”, säger Jeremy de Maillard.
Fokus för 2023 ska vara att fortsätta på den inslagna vägen, med tekniska innovationer och nya produkter samtidigt som de ska erbjuda kunderna möjlighet att uttrycka sig. Den egna e-handeln är också ett viktigt fokusområde. Där växte Zound med 52 procent förra året. Det innebär att det området växer snabbare än Zound som helhet för tillfället, däremot framgår inte vilka nivåer tillväxten sker ifrån och det är inte heller något som Jeremy De Maillard eller Martin Axhamre vill avslöja.
Hur ser ni på tillväxten framåt det kommande året?
“Det har varit mycket fokus på tillväxt från investerarna de senaste åren och det har nu skiftat mot lönsamhet. Vi har både tillväxt och lönsamhet. Finansiellt befinner vi oss i en väldigt stark position nu och vi har kontroll över vårt eget öde”, säger Martin Axhamre.
Andra siffror visar att försäljningen på den största marknaden Emea ökade med 23 procent, samtidigt som Apac ökade med 73 procent och den amerikanska marknaden med 46 procent.