Omsättningen i den svenska e-handeln minskade med 17 procent i januari jämfört med motsvarande period i fjol. Det visar Svensk Handels E-handelsindikator som Direkt skrivit om. Inflation och lågkonjunktur har gjort sitt. Svenskarna höll hårdare i plånboken efter jul- och nyårshelgerna i år. Svensk Handels senaste siffror visar att det genomsnittliga köpbeloppet minskade med 16 procent. ”Tyvärr ser vi att den dystra utvecklingen fortsätter”, säger Per Ljungberg på Svensk Handel. ”Tidigare sanningar för e-handeln gäller inte längre. Nu behöver man vara kreativ i alla aspekter för att säkra lönsamhet och långsiktigt hållbar tillväxt.” E-handelsindikatorn är inte inflationsjusterad. Igår visade Postnords E-baromter en historisk tillbakagång för e-handeln under förra året. Bara två kategorier visade positiv tillväxt, apoteksvaror och kläder. Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.