Sök

Cinemeet fortsätter tampas med betalmodellen för sin dejtingapp

CinemeetVeckans Break?

Foto: Pressbild

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Under det senaste året har bolaget kämpat för att hitta rätt betalningsmodell. Nu tror vd:n, John Corcoran att bolaget till slut har hittat rätt.

För över ett år sedan invigde Breakit helgsegmentet “Veckans Break?” med att intervjua vd:n för dejtingappen Cinemeet, John Corcoran. Därför är det nu dags att kolla läget i bolaget.

Cinemeet är har skapat en tjänst som ska hjälpa singlar att hoppa över det jobbiga chattsteget i andra dejtingappar. Istället sätter man direkt upp en filmdejt. Bolaget tar en avgift på ungefär 40 kronor per dejt som sätts upp åt varje person.

Vad har hänt sedan sist?

"Vi har ändrat konceptet på vår app Cinemeet ett flertal gånger men har äntligen nått fram till en tjänst som faktiskt fungerar och som sätter folk i kontakt med varandra! Vi har också börjat växa antalet användare i Los Angeles vilket känns oerhört spännande", skriver John Corcoran i ett mejl till Breakit.

Hur har det gått ekonomiskt senaste året?

"Vi har precis börjat etablera vår app och arbetar fortfarande mot att bli lönsamma. Ännu har vi inte haft någon galen tillväxtkurva men vi har planer på hur vi vi ska få igång en viral tillväxt", skriver John Corcoran.

Under det senaste året har bolget gått från två personer till tre och har dessutom ett antal frilansare som jobbar med att vidareutveckla tjänsten.

Förra sommaren stängde bolaget en såddrunda via Fundedbymes plattform för gräsrotsfiannsiering. Totalt fick bolaget in 240.000 kronor, men John Corcoran jobbar fortfarande med annat vid sidan om Cinemeet för att ha råd att driva bolaget.

"För sex månader sedan valde en av de befintliga investerarna att öka sitt ägande i bolaget och detta gav oss ytterligare kapital för att fortsätta med utvecklingen. Vi har ett outsourcat team och jag har sedan vi startade arbetat vid sidan av för att vi ska ha råd att utveckla vår tjänst", skriver han.

I vilken utsträckning har ni lyckats med målen ni satte för ett år sedan?

"När vi gjorde vår crowdfundingkampanj hade vi inte mycket mer än en idé på papper. Idag är vi live på App Store och vi passerade nyligen 1000 date-förfrågningar. Det känns verkligen kul att folk intresserar sig för appen och laddar ner den, det är också spännande att många av våra användare befinner sig i Los Angeles där det finns stor tillväxtpotential. Alla som bygger en app hoppas nog på att det ska ta fart och bli miljontals användare på en gång. Vi har definitivt samma mål men för att lyckas tror jag det krävs att man arbetar systematiskt, inte väljer att ge upp så lätt och ständigt utgår från användarnas perspektiv.

Har er affärsmodell eller intäktsmodell ändrats på något sätt?

"Flera gånger. Vi hade ett tag en unik idé att ta betalt per dajt men vi fick problem då det begränsade användarna att direkt komma i kontakt med varandra. Det är mycket möjligt att vi hade kunnat få det att fungera men jag tror vi gjorde rätt i att byta till en modell som inte kräver direkt betalning för att skapa värde för användarna."

Läs mer