Gigapay hjälper influencers att ta betalt för samarbeten genom att sköta faktureringen och bokföringen. Bolaget med vd Raiha Buchanan i spetsen var med i Breakits stora kartläggning av heta fintechstartups i fjol – läs här. Hur har det då gått för Gigapay under fjolåret? Bolaget avslöjar i ett pressmeddelande att omsättningen rusade med 170 procent under fjolåret, till 51 miljoner kronor. Det följer en tillväxt på 180 procent året innan, enligt Gigapay som inte avslöjar resultatet. Tillväxttakten beror bland annat på att bolaget expanderat sin verksamhet från två till 50 marknader. Dessutom har bolaget implementerat automatiserade lösningar för bland annat influencers onboarding och företag som vill betala kreatörer, heter det. Framtiden ser ljus ut, enligt startupbolaget. ”Medan 2022 såg ut som ett bra år för Gigapay så spås de kommande tre åren vara ännu bättre.” Bolaget hänvisar då till att marknaden för innehållsskapare väntas dubbla till år 2024, från 104 miljarder dollar 2024. Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.