Josefin Landgård grundade Mantle tillsammans med Stina Lönnqvist 2020. Bolaget fick tidigt stark uppbackning av tunga techprofiler som Cristina Stenbeck, Susanna Campbell och Sophia Bendz, som alla gick in och investerade. Breakit har tidigare rapporterat att Mantle tagit in 23 miljoner kronor i en nyemission och att intäkterna under 2022 ökade med 360 procent. Detta innebär att omsättningen steg från 7,7 till 26 miljoner kronor. Idag säljer Mantle exempelvis hudvårdsprodukter som krämer och serum med CBD – cannabeauty är termen de använder. Breakit passade på att prata med Josefin Landgård inför Mantles medverkan på årets hetaste e-handelsevent – E-com Day den 25 april. En av Mantles framgångsfaktorer är att bolaget lyckats tränga igenom sociala medier-bruset bland annat genom att jobba med kända varumärkesambassadörer. Idag jobbar totalt runt 20 personer på bolaget och de har hela det kreativa teamet i inhouse. - Hur ser er strategi ut i sociala medier? "Sociala medier är en viktig del av vår marknadsföring, och vi har en nära relation med vårt community. Primärt är vi aktiva på Instagram och Tiktok. Vår filosofi är att ett företag på sociala medier inte ska vara som ett skyltfönster, utan en tvåvägskommunikation där vi gläntar på dörren till varumärket". "Mantle jobbar med olika sorters content, exempelvis utbildning kring CBD och CBD i hudvård, inspirerande visuella bilder, hudvårdstips, samt content som belyser de frågor som vi brinner för". Men efter de senaste årens starka e-handelsvåg blåste det motvind under 2022. Hög inflation, stigande räntor och pressade konsumenter gör att e-handlarna står inför nya utmaningar. - Hur tacklarna ni utmaningarna som kommer med inflationen? "Fraktkostnader, produktionskostnader etc. stiger såklart, och det får vi förhålla oss till. Hittills handlar våra kunder och vi växer vår kundbas. Vi hoppas att fenomenet man kallar för 'the lipstick effect' håller under hela konjunkturscykeln, men vi är också beredda på att vara agila". The lipstick effekt eller läppstickseffekten, kan enkelt förklaras med att konsumenter i sämre ekonomiska tider drar in på dyrare utsvävningar, men fortsätter att unna sig lyxiga produkter som ligger lägre i pris. Mantle fortsätter att utöka produktportföljen och har även lanserat intimvårdsprodukter och ambitionen framåt är att lansera runt tio nya produkter om året. - Kan vi få en sneak peek på någon produkt ni är på g att lansera framöver? "Ja, det är ju lite hemligt vad som ska komma... Men det är mycket spännande och här närmast kommer en shroom-produkt, som jag älskar. Och sedan kommer det lite gröna nyheter". MANTLE TILL E-COM DAY 25 APRIL – SÄKRA PLATS TILL DIG OCH TEAMET IDAG Boka din biljett till E-com Day nu och lyssna till Josefin Landgård och fler av branschens främsta entreprenörer, ledare och experter. Med dig får du handfasta råd och strategier för tillväxt och högre lönsamhet! Vi reder ut hur de olika spelarna i branschen påverkas av lågkonjunkturen, på vilka sätt du kan effektivisera din e-handel och hur du hanterar en organisationen i förändring. Vi djupdyker även i de högt aktuella frågorna kring returer och lagerhantering. Spana in programmet och boka din biljett här! Huvudpartner på E-com Day 2023: [https://images.confetticdn.com/images/scale/w_3000,c_limit,f_auto/event-20077/image-f8523d5d-605e-47f5-a340-fc325a65b8f7/Svea.png][https://www.breakit.se/cms/ckeditor/plugins/widget/images/handle.png]