Sök

Det vita snuset lyfter Haypp: “Vi är nöjda”

Hayppe-handelSnus

Gavin O'Dowd, vd på Haypp

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Haypp lyckades med det som många andra e-handlare misslyckades med i det fjärde kvartalet. Både omsättningen och marginalerna steg.

Och det är särskilt en produkt som går bra.

E-handelsbolaget Haypp, som säljer snus och andra nikotinprodukter på nätet, redovisar en omsättning på 700 miljoner kronor, en uppgång med 19 procent, visar den färska rapporten på onsdagsmorgonen. 

Rörelseresultatet exklusive vissa engångskostnader landade på 16 miljoner kronor, upp från 12 miljoner kronor motsvarande period 2021.

“Vi är nöjda att kunna presentera ett starkt fjärde kvartal på alla våra marknader efter att vi på ett framgångsrikt sätt kunnat vända utvecklingen på den norska marknaden”, skriver Haypps vd Gavin O´Dowd i bokslutsrapporten.

Han lyfter särskilt fram det tobaksfria vita snuset, det som i branschen kallas “nicotine pouches”, och som många tunga influencers gör reklam för. Den kategorin står numera för nästan hälften av Haypps volymer och bolagets försäljning växte här med 42 procent i det fjärde kvartalet.

“Haypp Group är bra positionerat för att dra fördel av den snabbt växande internationella marknaden över de kommande åren”, skriver Gavin O´Dowd. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer