Mobilskalsbolaget Ideal of Sweden – som var en av de första riktiga e-handelssuccéerna – hade ett tufft år i fjol. Bolaget sjösatte ett sparpaket under sommaren efter att, enligt Breakits källor, ha inlett året med bara 3,3 miljoner i kassan om med 25 miljoner i förluster under våren. För att stoppa bolaget från att blöda pengar så klev storägaren Altor in. I tre omgångar sköt ägaren till sammanlagt 152,5 miljoner kronor under fjolåret. Enligt en källa med god insyn i transaktionerna så värderades Ideal of Sweden ner från runt 1,5 miljarder kronor till 600 miljoner kronor under året – ett värdefall på 60 procent. Nu har bolaget tillsatt en ny vd efter att Joachim Angleton lämnat posten i somras och Joakim Grip tagit över som tillförordnad. Han heter Thomas Raun och kommer närmast från den danska lågpriskedjan Flying Tiger där han haft rollen som kommersiell chef. I ett pressmeddelande formulerar han uppdraget som att han ska stärka teamet, öka kundnöjdheten och maximera resultatet. ”Varumärket skapades för att utmana och skaka om, potentialen är enorm och jag är redo att släppa lös den tillsammans med teamet”, säger Thomas Raun. I samma veva som den nya vd:n presenteras framkommer att styrelsen får ett tillskott i Jesper Matsch. Han har bland annat varit med och byggt upp Bianca Ingrossos Caia Cosmetics samt grundat Krämfabriken. ”Vi ser Jesper som ett värdefullt tillskott till styrelsen som kan bidra med kunskap inom alla område när det handlar om att bygga konsumentföretag”, säger Ideal of Swedens styrelseordförande Fredrik Cappelen i en kommentar. Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.