Sök

Boxbollen rusade förbi 100 miljoner – nu funderar de på exit: “Extremt intensivt”

Boxbollene-handel

Khloé Kardashian tillsammans med Jacob och Victor Eriksson. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Med draghjälp från profiler som Khloé Kardashian och tv-succén Dr. Phil lyckades bolaget nå målet på 100 miljoner i omsättning. En skön revansch efter 2021 tycker grundarna.

“Vi sålde så jäkla mycket ett tag att våra logistikpartners fick problem”, säger Jacob Eriksson.

Nu har bröderna öppnat dörren för en eventuell försäljning.

Jacob och Victor Eriksson kände en revanschlusta växa förra året. När de två bröderna bakom Boxbollen fick frågan om hur mycket de skulle omsätta 2021 svarade de självsäkert att de skulle slå 50 miljoner kronor. 

När bokslutet var stängt hade de fallit på målsnöret – försäljningen landade på 36 miljoner kronor.

Ändå vågade de två grundarna nästan lova att de skulle slå 100 miljoner kronor under 2022. 

Men det var nervöst länge. När jag pratade med Victor och Jacob i december förra året berättade bröderna att det tog lång tid innan de lyckades få tag i de stora influencers som de behövde för att USA-satsningen skulle lyckas.

Man kan förvisso tycka att vi redan i början av december borde ha kunnat få en prognos kring ungefär hur året skulle lyckas. Men 90 procent av Boxbollens hela årsförsäljning skedde under julhandeln.

“Vi sålde så jäkla mycket ett tag att våra logistikpartners fick problem. Vi fick faktiskt gå lite på halvfart mot slutet, från 17 december där vi brukar vara som bäst. Men i det stora hela gick det fantastiskt. Vi har slagit våra mål”, säger Jacob Eriksson.

Totalt landade omsättningen på 125 miljoner kronor. Vinsten före skatt skrivs till 20 miljoner kronor.

“Det är lite lägre marginaler än vad vi hoppades på men ändå en fördubbling mot förra årets vinst. Vi är nöjda och glada och taggade.”

Superkändisarna gav effekt

Inför julförsäljningen hade Boxbollen marknadsfört sig med hjälp av kändisar som Khloé Kardashian och Steven Gerrard, men även i tv hos Dr. Phil. Bolaget fick också organisk spridning när Bill Gates fick en Boxbollen i julklapp av dottern och syntes i Talang här hemma i Sverige. 

“Dr. Phil var första gången vi köpte tv. Det fungerade superbra och var en lönsam satsning. Sen var vi kanske lite giriga och försökte köpa honom igen nära julen. Det gav inte lika bra. Men det första framträdandet i Dr. Phil var verkligen över förväntan".

I år är målet att dubbla intäkterna igen med ungefär samma vinstmarginal.

För att lyckas med det tror bröderna dels att försäljningen i USA behöver dubblas samtidigt som att en planerad satsning i Japan måste gå bra. 

Men efter den snabba tillväxten, där Boxbollen på några få år har klättrat över 100 miljoner i omsättning, har grundarna nu också öppnat dörren för en försäljning. 

“Vi har lite olika tankar. Dels vad som händer om vi skulle sikta på att göra noll kronor i vinst och bara satsa framåt som andra bolag. Men vi är också i tidiga dialoger om en exit. Utan att säga för mycket så är det en process som är igång, men om det blir i år eller nästa år är lite osäkert”, säger Jacob Eriksson och fortsätter senare.

“Vi tror på en strategisk spelare som har kapacitet att trycka ut på global skala nu när vi har visat att konceptet fungerar. Att snabbt skala till en nivå som vi två själva inte klarar under ett år.”

Ni har växt snabbt med ett litet bolag. Hur känns det idag?

“Det är som en lång sprint och extremt intensivt. Mitt liv har ställts om till att jobbet är mitt liv. Vi måste lita varje år att konceptet fungerar. Framförallt när vi är så jultunga med 90 procent av försäljningen, att vi då vågar lita på att det fungerar varje år”, säger Victor Eriksson.

Läs mer