Sök

Rugvista stod pall i tufft klimat: "God effekt"

Rugvistae-handel

Michael Lindskog, vd för RugVista. Foto: Press/Montage

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Det är inte lätt att sälja mattor när konsumenterna har annat att tänka på än att förbättra hemmet.

Det vet Rugvista. Men bolaget vet uppenbarligen även hur man gör vinst i de svåra tiderna.

“Vårt fokus på lönsamhet gav önskad effekt”, säger bolagets Michael Lindskog i rapporten.

E-handelsbolagets omsättning sjönk organiskt med nästan 13 procent under det fjärde kvartalet, ungefär samma tapp som tidigare under 2022. Försäljningen påverkades negativ bland annat av hushållens minskade köpkraft skriver bolaget i rapporten. 

Men trots att Rugvista sålde klart färre mattor än i fjol lyckades bolaget nästan försvara rörelsemarginalen. Den uppgick till 17,8 procent, ner från 18,4 procent motsvarande period föregående år och klart högre än tidigare under året.

“Vårt fokus på lönsamhet gav önskad effekt och vi levererade, givet förutsättningarna, god lönsamhet både för sista kvartalet och året som helhet”, skriver mattförsäljarens vd Michael Lindskog i rapporten.

Rörelseresultatet blev 36,4 miljoner kronor i det fjärde kvartalet (40,3)

“Vårt fokus på lönsamhet och de åtgärder som implementerades under andra halvan av året gav god effekt i att reducera både rörliga och fasta kostnader”, fortsätter Michael Lindskog i sitt vd-ord.

Han konstaterar att utsikterna inför 2023 är osäkra, men säger sig se även möjligheter. Ett tecken på att Rugvista ser ganska ljust på framtiden är att styrelsen föreslår att halva årsvinsten, motsvarande 1,50 kronor per aktier eller totalt 31 miljoner kronor, ska delas ut till ägarna. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer