Sök

Anitha Clemence har fått nog – vill utmana influencers till antishopping: ”Även vi måste ställa om”

influencers

Anitha Clemence. Foto: Press/Istockphoto

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Hon är en profil på sociala medier med många tiotusentals följare. Nu kommer Anitha Clemence ut som shoppingberoende och hon har ett tydligt budskap till influencer-branschen: Även vi kommer behöva ställa om.

”'Shop til you drop'. Det ligger något livsbejakande, nästan förlösande, i uttrycket. Det låter härligt. Men byt ut shop mot drink och uttrycket får ett betydligt sunkigare stråk".

Det säger Anitha Clemence, poddare, entreprenör och influencer, med i skrivande stund 56.000 följare på Instagram. 

I veckan berättade hon på sitt Instagramkonto att hon ser sig själv som shoppingberoende och att hela västvärlden vaggats in i en masspsykos när det gäller nöjeshandlandet. 

Breakit ringde upp Anitha Clemence för att fråga: 

Har du lagt om ditt influencerliv?

”Alltså, jag har smyggjort det rätt länge. Jag har inte gjort några retail-samarbeten på rätt länge och min klimatångest började egentligen med FN:s stora klimatrapport 2020. Sen har det sakta grott. Jag har själv inte riktigt sett min delaktighet i det här. Men på olika sätt, med forskning och data, har jag insett att det inte handlar om att det är någon annan som ska greja det här”. 

Anitha Clemence säger att hon hade dåliga mönster. Hon kunde börja nätshoppa efter midnatt och sedan ha glömt bort på morgonen vad hon hade köpt. När varan sedan skulle skickas tillbaka kunde det hända att den kom från andra sidan Atlanten.

”Jag tänkte, vad fan håller jag på med? Jag har inte känt att jag kan stå för det.”

”Jag är en shoppingmissbrukare” skriver du, hur hamnade du där?

”Det hänger ihop med mående för mig. När jag bodde i Paris och shoppade upp hela studiebidraget så berodde det på okunskap. Tack och lov fanns det inga kreditbanker då som kunde skjuta till mer pengar. Och jag hade inga föräldrar som kunde skjuta till pengar så jag fick ta jobb som servitris.”

Anitha Clemence kallar sig en medveten ”shopoholist” idag. Det kan visserligen hända att hon ”slajdar in” på en e-handel eller NK men å andra sidan har hon galakläder och stickade koftor i den mängd att hon inte längre själv får plats i garderoben, säger hon. 

Vilken roll har sociala medier spelat?

”Som influencers legitimerar vi det som något bra och fint. Du ska ha det och det – och det handlar om status, att du är någon att räkna med. Jag vill inte bidra till det. Jag har många vänner med egna märken som är bra människor, det är inte som de ska cancelleras. Men faktum är att vi shoppar mycket mer än vi historiskt brukar”.

Tycker du att det säger något att du, som har älskat shopping, kommit till den här insikten?

”Kanske. Jag märker engagemanget i mitt egna flöde. Det är många som inte vill skriva öppet utan skickar DM:s till mig om att de känner igen sig. Det är som att det sker i all fartblindhet. Stannar man upp så ser man hur skevt det är.”

Shoppingen är inte bara en privat ensak, som du skriver. Vad är din uppmaning till influencer-branschen?

”Att försöka ställa om och att inte bara uppmana till ny konsumtion. Att inte hela tiden få det att verka som att det är detta som krävs för att vara en accepterad och respekterad medborgare. Det vore coolt om modeinfluencers själva hade challenges där de inte skulle shoppa på tre månader.”

Som influencer – tror du att du kan påverka kollegerna att ändra sina konsumtionsmönster? 

”Jag tror att jag kan påverka kollegorna genom att jag formulerar mitt ställningstagande. Många är förstås beroende av de här inkomstkällorna, jag har fler ben att stå på så jag klarar mig. Men jag vet inte hur många miljoner som man måste omsätta. Det kan inte bara finnas ett uppåt och ett framåt.”

För den som vill ha en utmaning som kanske är i allra högsta grad nödvändig så finns det faktiskt en väldigt konkret gräns för hur mycket som är rimligt att köpa.

I alla fall om man ska luta sig mot en forskningsrapport från den Berlinbaserade tankesmedjan Hot Or Cool Institute. Enligt rapporten måste vi minska det årliga koldioxidutsläppet som skapas av våra garderober till 128,7 kilo per person för att möta Parisavtalets mål om att jorden högst ska värmas upp 1,5 grader. 

För att förstå vad det innebär kan nämnas att par jeans ger ungefär 33 kilo i koldioxidutsläpp (och nästan 4.000 liter vatten). Så 128,7 kilo är en handfull plagg, bokstavligt talat. 

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer