Försvarets träningsapp kostade 25 miljoner: "Hämmar branschen"

Breakit - Försvarets träningsapp kostade 25 miljoner: "Hämmar branschen"
Breakit
Breakit

Försvarsmaktens träningsapp ”FMTK” gick rätt in på förstaplatsen i App store – och har kostat totalt 25 miljoner kronor. Nu anklagas Försvarsmakten för att använda skattepengar till att förstöra Sveriges innovationsklimat.

Breakit
Breakit

Ska skattefinansierad verksamhet plöja ned tiotals miljoner i appar som riskerar att slå undan fötterna på privata tjänster? 

Den frågan ställs nu på sin spets, när hälsoentreprenören Jon Wingård riktar hård kritik mot Försvarsmaktens satsning på träningsappen FMTK.

”Det är en principfråga. Sverige utgör en unik testbädd för digitala tjänster innan internationell lansering. Entreprenörerna ska inte behöva ta höjd för att statliga aktörer när som helst kan marschera in utan att tänka på framtida intäkter. Det hämmar branschen”, säger han.

Jon Wingård har jobbat med digitala hälsotjänster sedan 2011, och stod bland annat bakom utvecklingen av träningsappen Myactive – som skrotades.  

”Ett tungt beslut, men vi hade helt enkelt inte ekonomin att bära en lansering”, säger Jon Wingård som även drabbats av utbrändhet under en period av sitt liv.

Nu ligger Jon Wingård själv i startgroparna för att, via det familjeägda bolaget Omninova, lansera tjänsten Wellness play – en digital träningsklubb byggd kring rörlig bild.

Redan har bolagets privata investerare, uppbackade med visst EU-stöd, plöjt ned ”ett antal miljoner” i utvecklingen av tjänsten. 
Att statliga aktörer nu konkurrensutsätter en framtidsbransch väcker stor frustration.

”Har man inte uppbackning av stora ekonomiska intressen tar man en enorm privat risk, man jobbar i stort sett på bröd och vatten. Det kommer att bli färre som vågar ta den risken om statliga aktörer går in på det här sättet. Det är ett hot mot innovationsklimatet i Sverige. Nästa Skype eller Klarna skulle mycket väl kunna uppstå inom träningsbranschen. FMTK kan aldrig ta den positionen, men de kan göra det betydligt svårare för andra”, säger Jon Wingård.

Försvarets träningsapp, FMTK, lanserades i början av mars och gick rakt in på förstaplatsen i Apples App store. Den sjösattes med en massiv reklamkampanj.

Grundtanken är enkel.

Försvarsmakten har hållit sina rekryter och sin personal i form i hundratals år. Med appen FMTK kan vem som helst – helt gratis – träna med Försvarsmakten som ett slags PT i digital form. För Försvarsmakten handlar satsningen delvis om att bygga varumärke, genom att ta en central position svenskarnas träningsliv.

”Vi har tagit fram FMTK helt utifrån Försvarsmaktens syften. Ett viktigt syfte är Försvarsmaktens interna behov av en sådan träningsprodukt, säger Johannes Hellqvist, projektledare för FMTK på Försvarsmakten. 

Men MFTK har, via massiva reklamköp och en tillhörande podcast, blivit långt mer än en intern angelägenhet. I skrivande stund har appen 216.000 nedladdningar, varav 180.000 har resulterat i att användaren har skapat ett användarkonto. 

Två månader efter lansering slåss FMTK fortfarande om topplaceringarna i App store med privata aktörer som Runkeeper och svenska Lifesum.

I mediebranschen rasar just nu debatten om licensfinansierade public services påverkan på den kommersiella mediemarknaden. Kritiker på landets mediehus menar att licenspengar går till att förstöra mediehusens affär, genom SVT:s och SR:s offensiva webbsatsningar som helt saknar intäktskrav.

Jon Wingård reagerar starkt på att svenska staten, via Försvarsmakten, plöjer ned stora summor en app som riskerar att slå undan fötterna för privata aktörer i den heta nischen för digitala träningstjänster. 

Få andra aktörer kan sjösätta en ambitiös app, som är helt gratis för användaren, utan något krav på intäkter.

”Försvarsmakten dundrar in i App store, med en app som kostat 10,5 miljoner kronor att ta fram, utan att behöva tänka på kostnaderna”, säger Jon Wingård.

Försvarsmaken bekräftar för Breakit att utvecklingskostnaden för appen, som tagit två år att ta fram, ligger på 10,5 miljoner kronor. Därtill har 13,7 miljoner kronor investerats i lanseringskampanjen, i form av arvode till byråer, medieköp och poddproduktion. Den totala notan för FMTK landar därmed på 24,2 miljoner kronor. 

Försvarsmaktens totala budget för marknadsföring rymmer blott två satsningar av den storleken per år.

Johannes Hellqvist köper dock inte Jon Wingårds kritik. 

”Hans åsikt får stå för honom. Vi tror att vi kan bidra med inspiration till den som vill göra andra träningsprodukter utifrån ett annat perspektiv. Eftersom vi inte tar betalt för FMTK konkurrerar vi inte om konsumenternas budget för träning”. 

Ligger det inte något i att skattepengar här går till en tjänst som riskerar att försvåra för privata entreprenörer?

”Vi delar inte den uppfattningen”. 

Om appen är till för era egna behov, varför den stora lanseringen?

”Belastningsskador är ett stort skäl till avhopp för folk som kommer in till Försvarsmakten, och att höja den fysiska förmågan har direkt bäring på vår verksamhet. Detta handlar till stor del om att tillgodose våra egna behov, sedan har vi passat på att tillgängliggöra vår träning för allmänheten också”.

ERIK WISTERBERG

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel