Sök

Bookeas affärsidé är att alla ska få ge ut ljudböcker – siktar på att dubbla omsättningen

BookeaLjudböcker

Bookeas vd och grundare Peter Norrman. Foto:TT/Press

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

Webbredaktör

Bookea är en nygammal uppstickare i den heta ljudboksbranschen. Bolaget, som tidigare hette Vulkan, ser att tiden har sprungit ikapp affärsidén och jämför sig med Spotify.

Nu siktar man på nya marknader och att dubbla omsättningen till 100 miljoner kronor.

”Vi har inte slagit i taket ännu”, säger vd:n Peter Norrman.

Inom tech är den svenska bokbranschen trång med kända aktörer, från tunga Storytel till Nextory och Bonniers Bookbeat (istan kan göras ännu längre). 

Nu ska det handla om en uppstickare i ny kostym som siktar på 100 miljoner i omsättning inom bara ett par år.

Bolaget heter Bookea (uttalas som rim på Ikea) och är egentligen en gammal bekanting. Många känner till förlaget Vulkan som grundades av Peter Norrman, Sigge Eklund, Linda Skugge och Michael Storåkers i slutet av 00-talet. 

Idag finns Peter Norrman kvar som vd och Michael Storåkers i styrelsen. Ordförandeposten innehas av Jonas Svensson från Spray.

Bookea Group är det sprillans nya paraplynamnet för både printförlaget och det digitala ljudboksförlaget. Affärsidén i båda är att sänka trösklarna för att få en bok utgiven, både fysiskt och i ljudboksformat.

Enkelt uttryckt så betalar den som önskar att bli utgiven och får då hjälp med redaktörande, korrekturläsning och formgivning. För ljudböckerna ingår även inläsning i tjänsten.

Varför ett nytt namn?

”Det är en evolution av Vulkan. Vi skickar in handlingarna i veckan och blir Bookea Group”, säger Peter Norrman.

Det är som att tiden har sprungit ikapp Bookea, säger vd:n. När bolaget grundades 2007 kunde det fnysas åt egenutgivning, att det publicerades böcker som inte skulle publiceras.

”Jag upplever inte att det är ett issue med det längre. Det har att göra med digitaliseringen”.

Ingen gatekeeper

Peter Norrman jämför med de traditionella förlagen men säger att skillnaden är att Bookea inte är någon gatekeeper. Han drar en parallell till streamingsajterna.

”Hur många låtar släpps inte på Spotify? Man begär inte att det ska finnas ett filter för vilka låtar som släpps in där.”

Han säger att de flesta som anlitar Bookea dessutom har realistiska och nyktra förväntningar på en utgivning. Det är som att betala för att sjunga i en kör – det behöver inte betyda att man tror att man ska bli Beyoncé.

”Attityden har förändrats mycket. Det handlar om digitalisering och demokratisering.”

En ny tjänst som Bookea har lanserat är en spökskrivningstjänst. Den som känner ett stort sug att få sin historia berättad kan få det, utan att faktiskt behöva skriva den själv.

”Det blir som allt annat, ett klick bort.”

Tiden då spökskriveri, alltså att någon annan tecknar ner ens berättelse, var något hysch-pysch är borta. En kund som vill få en bok spökskriven kan vara allt från en näringslivsprofil som vill berätta om sin resa eller en privatperson som bara behöver bearbeta tuffa erfarenheter, det man brukar kalla terapeutiskt skrivande, menar Peter Norrman.

Ska dubbla omsättningen 

Bookea taktar nu en omsättning på runt 50 miljoner kronor ”med bra vinst”, berättar vd:n. Det kan jämföras med året som stängde i april i fjol på 37 miljoner kronor i omsättning och 6,2 miljoner kronor i vinst.

”Det rullar på, ta i trä. Trots elpriser och Putin så vill människor ändå lägga en peng på att förverkliga sig själva”, säger Peter Norrman.

Bolaget, som i realiteten inte har skyndat att expandera, ska nu in i Polen. Man har tryckt på den officiella knappen. Det är den tredje marknaden utanför Sverige efter Finland och Norge.

”Det är ett stort och litterärt land med en fragmenterad förlagsmarknad. Vi tänker testa Polen. Tyskland och Storbritannien känns som ett för stort steg.”

Att inte skynda ut i världen handlar ännu en gång om att tiden är ikapp Bookea, säger vd:n.

”Potentialen är ju fortfarande väldigt stor i Sverige. Vi upplever inte att vi har slagit i taket.”

“Vi fick in 5000 manusleads under 2022, vi skulle kunna växa ännu snabbare, det är knappast så att berättelserna håller på att ta slut, haken är att växa med bibehållen servicenivå”

”Släcks inte när räntan går upp”

Hitintills har bolaget inte påverkats av de mörka molnen i världsekonomin.

”Det ligger i människans natur att uttrycka sig, måla och skriva. Önskan att uttrycka sig släcks inte för att räntan har gått upp.”

Sett på fem års tid har Bookea Group gått in på ännu fler marknader, säger Peter Norrman.

”Är tillväxten framgent så kraftig som den är nu så kan vi omsätta 100 miljoner. Om man lägger till Danmark 2024. Det är verkligen inte omöjligt.”

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer