Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Annonssamarbete med Breakit

MA-experten: “Att inte arbeta med Marketing Automation är som att stänga dörren till nya kunder”

Jacob Bernhardtz är senior e-commerce konsult och kursledare på Breakit on-demand.

Marketing Automation är ett viktigt verktyg för att skicka rätt innehåll, vid rätt tidpunkt till rätt kund. Det är ett effektivt sätt för företag att öka kvalité på kommunikationen till sina kunder, vilket i det längre loppet stärker kundrelationerna.

Vi har träffat Jacob Bernhardtz, senior e-handelskonsult, för att höra mer om de främsta fördelarna med Marketing Automation. 

Om man ännu inte börjat med Marketing Automation. Varför ska man börja? 

"Vi befinner oss i en tid där insamling och förståelse av kunddata blir alltmer avgörande för ett företags framgång online. Att jobba med Marketing Automation är ett praktiskt sätt att förstå, bearbeta och slutligen analysera leads för att få dem att bli betalande kunder."

Var börjar man? 

"Om intresset finns är mitt första råd att se över de interna förutsättningarna. Hur ser målsättning ut, vem tar ägandeskap, vilka avdelningar kommer att bli involverade samt hur kommer uppföljning att ske. När det är spikat är det bara att välja en plattform som passar ens egen storlek och ambition och sen börja jobba!"

Vad är de främsta fördelarna med Marketing Automation? 

"Det frigör tid. Monotona och repetitiva uppgifter inom leads-bearbetning blir automatiserade. Det möjliggör att man som företag kan börja optimera leads-processen utifrån den data som blir tillgänglig."

Att inte arbeta med MA är lite att medvetet stänga dörren till nya och möjligen mer lukrativa kunder.

 

Står ni i startgroparna att börja arbeta med Marketing Automation, eller vill ni ha en bättre förståelse för hur det fungerar innan ni outsourcear? Tillsammans med Breakit har Jacob skapat en on-demand kurs om grunderna till hur du lyckas bäst med Marketing Automation.

Vad lär man sig på din kurs?

"Vi går igenom allt det viktiga. Hur du kommer igång, vad är viktigt att känna till för att få bästa resultat, best practice exempel, nyckeltal för uppföljning och mycket mer samt olika uppgifter för att få kunskaperna att sätta sig på riktigt."

Vem tycker du borde gå kursen? 

"Egentligen alla som på något sätt äger trafik- och försäljningsansvaret. Samt deras team. Att inte arbeta med MA är lite att medvetet stänga dörren till nya och möjligen mer lukrativa kunder. I alla fall om man vill slippa den manuella handpåläggningen för bearbetning."

Varför ska man gå din kurs?

"För att hänga med haha. Skämt åsido så finns det ett viktigt konkurrensperspektiv i det hela. Ingen vill tappa kunder till en annan aktör som jobbar med MA. Ingen vill gå miste om bra kunder. Visst, det kan ta ett tag att lära sig men när man väl bemästrar det och har en fin process på plats, då har man skapat sig själv en stark fördel mot dem som fortfarande inte jobbar med Marketing Automation. Så tveka inte, kom igång idag!"

Är du nyfiken på kursen? Läs mer här. 

 

Läs mer