Klädkedjan H&M:s affärsmodell beskrevs i veckan som förlegad, av forskare i SvD. H&M producerar för stora volymer för vad som är hållbart men är alldeles för långsam digitalt och för seg i att spotta ut de senaste trenderna jämfört med kinesiska konkurrenten Shein.
Hur går det då för H&M? Under fredagen presenterade klädjätten de senaste siffrorna. För det fjärde kvartalet, som stängde sista november 2022, ökade nettoomsättningen med 10 procent till 63 miljarder kronor. Rörelseresultatet landade på 821 miljoner, en brant nedgång från motsvarande period året innan på 6,3 miljarder kronor.
Den kraftiga resultatminskningen förklaras främst av en handfull faktorer som tillsammans står för cirka 5 miljarder kronor, skriver H&M i rapporten. Det handlar om negativa effekter från ökade råvaru- och fraktkostnader, en starkare US-dollar samt höjda energipriser. De står för 3,6 miljarder kronor.
Sedan tidigare har H&M meddelat ett sparprogram. Den posten uppgår i sin tur till 836 miljoner kronor.
Vidare är det Rysslands invasion i Ukraina som påverkar klädkoncernens resultat. De uteblivna intäkterna från Ryssland uppgår till 585 miljoner kronor.
“Trots det tuffa läget i omvärlden står H&M-gruppen stark med en robust finansiell ställning, stabilt kassaflöde och ett väl sammansatt varulager”, skriver vd Helena Helmersson i rapporten.
“Försäljningen på det nya finansiella året har börjat bra. De externa faktorerna är fortsatt utmanande men utvecklingen går åt rätt håll. I kombination med våra investeringar och effektiviseringar finns det goda förutsättningar för att 2023 blir ett år med ökad försäljning, förbättrad lönsamhet och lägre varulager. Vi står därför fast vid vårt mål om att uppnå en tvåsiffrig rörelsemarginal för helåret 2024.”
H&M har sedan tidigare ett mål om att fördubbla omsättningen och halvera koldioxidavtrycket till 2030. Lönsamheten ska överstiga 10 procent över tid. Ambitionen är att nå lönsamhetsmålet senast 2024.
I vd-ordet skriver Helena Helmersson vidare att H&M-varumärket är av högsta prioritet. Samtidigt fortsätter arbetet på flera fronter. Förvärvade Sellpy växer snabbt och är redan nu en av de största aktörerna inom second hand-mode i Europa, skriver hon.
H&M-vd:n avslöjar att bolaget fortsätter investera i varuförsörjningskedjan, tech och AI.
“Totalt sett ökar vi investeringarna från 7 till 10 miljarder kronor under 2023.”