Sök

Hårda tider för BHG – "Tufft kvartal"

BHG Group

BHG:s vd Gustaf Öhrn.

Martin Hävner

Martin Hävner

Reporter

Det blåser fortfarande motvind för BHG och bolagets nya vd Gustaf Öhrn.

Så kan morgonens rapport från e-handelsbolaget kort sammanfattas.

Det kanske inte kommer som någon större överraskning men det råder fortsatt tuffa tider på den svenska konsumentmarknaden. Det visade morgonens rapport gällande de fjärde kvartalet från e-handelskonglomeratet BHG (tidigare Bygghemma). 

Några av höjdpunkterna (kanske fel ord i sammanhanget?):

  • Omsättningen sjönk med drygt 5 procent och landade på 3,3 miljarder kronor.
  • Bruttomarginalen sjönk med 2,6 procentenheter och var 24,0 procent.
  • Rörelseresultatet, inklusive kostnader för sparåtgärder, uppgick till -43,7 miljoner kronor, en försämring med cirka 200 miljoner kronor för motsvarande kvartal 2021.

"Den svaga lönsamheten är främst en följd av en svagare efterfrågan och intensiv konkurrenssituation med press på produktmarginalen", skriver BHG i rapporten. 

Såväl omsättning som resultat kom in lägre än vad analytikerna hade väntat sig, enligt Nyhetsbyrån Direkts rapportering.

“Det fjärde kvartalet var ännu ett tufft kvartal där vi dock känner att våra hårda ansträngningar börjar ge resultat”, skriver BHG:s vd Gustaf Öhrn i rapporten.

Han lyfter framför allt fram att värde av bolagets stora varulager har reducerats med 238 miljoner kronor under fjolårets avslutade månader. Varulagret har nu ett värde på nästan 2,5 miljarder kronor.

Gustaf Öhrn målar inte upp den närmsta framtiden i särskilt ljusa färger.

“Vi bedömer att omvärlden i 2023 blir fortsatt utmanande, framför allt under första halvåret, och vi fortsätter agera på den handlingsplan vi annonserade i tredje kvartalet med fokus på att förbättra lönsamheten och kassaflödet”, säger han och pekar på det sparprogram som ska minska kostnaderna med 150-200 miljoner kronor. 

BHG skriver vidare att det kostnadstryck som finns på konsumenterna “kommer lämna begränsad möjlighet att fullt ut justera priser för att kompensera för inflationsdrivna kostnadsökningar i leverantörsledet”. 

En ljuspunkt är dock, enligt BHG, att “utbudskomplikationerna” avtar och priserna på sjötransport (“fraktraterna”) sjunker. Det senare skrev Breakit om senaste i den här artikeln.  

Läs mer