Sök

GÄSTKRÖNIKA

LINN MUHR: Följ mina 3 råd för att lyckas med (kvalitativ) influencer marketing

Marknadsföring

Linn Muhr, Head of Planning WeAreCube. Foto: Abraham Engelmark

Breakit

Breakit

Hur ska du göra för att lyckas med kvalitativ influencer marketing 2023?

I en gästkrönika delar Linn Muhr på byrån Cube med sig av tre konkreta tips.

Det råder inflation. Inte bara på den svenska marknaden utan en inflation i Influencer marketing. Flöden fulla av sponsrade inlägg med produkter i bild där varumärken tappar förtroende snarare än att bygga det. I många fall kan det knappt räknas som innehåll. Det är bara annonser. Annonser som skapar reklamtrötthet och som flyttar användare från ett plottrigt och urvattnat Instagram till rapp underhållning på TikTok.

Tror jag på influencer marketing? Ja, till hundra procent! Kanalen har en paradoxal förmåga att vara lika själlös som otvivelaktigt effektiv och genial om man vet hur man ska navigera bland plattformar och profiler. Det är helt enkelt bara för få varumärken och byråer som tar tillvara på potentialen och gör det riktigt bra.

3 viktiga punkter som avgör om du lyckas med influencer marketing:

  • Den röda tråden
    Influencer marketing genererar idag effekt i hela funneln och det är lätt att vilja gå rakt på sak och visa upp produkter och saftiga erbjudanden. Men influencer marketing, precis som all marknadsföring, når sin fulla potential när vi får målgruppen att faktiskt känna något. Därför behöver vi go back to basics och ta vara på kraften i storytelling.

    Ett sätt att börja är att ta fram ett koncept och en kommunikationsplattform som kan genomsyra alla aktiveringar. Det handlar i grunden om att ta fram ett starkt budskap som ni kan förmedla på många nyanserade sätt med hjälp av olika profiler i flera olika kanaler.

    Tänk bort produkt och fokusera på hur ett koncept kan hjälpa er att kommunicera värdet ni tillför eller vilket problem ni löser. Ta sedan hjälp av profiler som kan personifiera budskapet och bygga er identitet.
     
  • Skapa innehåll och inte annonser
    Helt enligt TikToks devis: Don’t make ads, make TikToks. Oavsett vilken plattform du vill bemästra inom influencer marketing så är innehållet a och o.

    Influencer marketing har stor potential att både bygga och förflytta ett varumärkes position. Men om det är med hjälp av människor som vi personifierar varumärken så är det med hjälp av innehåll som vi differentierar dom.

    Allt för många använder influencer marketing till att trycka ut ett budskap med ett hopp om att mottagaren ska lyssna, men vi måste ge dom en anledning att lyssna. Den här kanalen kan vara många saker, men det är primärt inte en räckviddskanal där du köper distribution av profiler, utan det är en källa till personifierat innehåll som kan bygga er relation till människor.

    Vi behöver utgå ifrån grundprincipen inom content marketing. Använd profiler med trovärdighet, kunskap och expertis till att skapa det innehåll ni behöver. Oavsett om det är artiklar, videos eller podcasts så ska kanalen ge mottagaren något. Det ska vara ett innehåll som underhåller, som inspirerande eller utbildar er målgrupp.

    På engelska översätts målgrupp till target audience. Experimentera med tanken hur kommunikationen skulle se ut om målgruppen var just en publik.
     
  • Ditt varumärke och din marknadsföring är ett ekosystem
    Ett varumärke är summan av hur människor uppfattar allt som företaget kommunicerar. Från produkt, typsnitt och butiksinredning, till service, kunder och marknadsföring. Allt kommunicerar. Och då är det lätt att förstå att dessa delar behöver hålla ihop med en röd tråd för att skapa en tydlig identitet. Precis som företagets alla delar behöver hålla ihop så behöver marknadsföringen också göra det. Se därför över hur ni kan integrera influencer marketing i olika delar av er marknadsföring.

    Influencer marketing behöver nödvändigtvis inte vara en egen kanal utan kan snarare ses som ett verktyg som kan appliceras för produktion av innehåll till både sociala medier, sajt, kundtidning, nyhetsbrev eller annonser. Det kan också vara en viktig del av er PR-strategi där rätt val av profil och smarta aktiveringar kan ge fantastisk effekt.

Avslutningsvis så hoppas jag att 2023 blir ett år av goosebumps med många smarta, kreativa och genomtänkta samarbeten. Där innehåll som inspirerar och underhåller får stå i fokus och talangfulla kreatörer får fler möjligheter att briljera.

LINN MUHR, Head of Planning Cube.

Läs mer