Branschen slår larm – kommer saknas 25.000 spelutvecklare i Sverige

Johanna Nylander, analyschef på Dataspelsbranschen. Foto: TT/Johan Folin

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Kommer det blir fler spelsuccér från Sverige?
“Om vi ska kunna fortsätta växa så måste vi få in fler i utbildning”, säger Johanna Nylander, analyschef på Dataspelsbranschen.


Sverige har gjort sig känt för flera spelsuccér de senaste åren. Minecraft är väl det mest kända men King med sitt Candy Crush är också ett namn som de flesta känner igen. Dessutom poppar det titt som tätt upp studios som lyckas med fullträffar och på börsen huserar bland annat Lars Wingefors Embracer och Paradox.

Men frågan är om det kommer bli så många lyckträffar i framtiden. Nu larmar nämligen branschorganisationen Dataspelsbranschen för att det kan bli riktigt tufft i framtiden.

“På tio års sikt kommer det att saknas 25.000 spelutvecklare i Sverige”, säger Johanna Nylander till Dagens industri. Hon är analyschef på Dataspelsbranschen och har sammanställt rapporten “Vägar in i spelbranschen”. 

Förra året utbildades bara ungefär hälften så många spelutvecklare som nyanställdes och det är svårt att rekrytera från andra branscher.

“Det är inte jättelätt att komma in i spelutveckling, det krävs spelkompetens för att komma in i branschen”, säger Johanna Nylander.

“Det krävs rent praktiskt att man kan jobba i de verktyg som används”.

Hon är övertygad om att siffran 25.000 inte är orealistisk, trots att det har duggat tätt med uppsägningar i andra techbolag den senaste tiden.

“De prognoser som vi har gjort tidigare har visat sig vara mycket lägre än hur branschen faktiskt utvecklats. Just nu är det många stora spel i produktion och många bolag som vill utvecklas.”

Var först med det senaste – ladda ner Breakits app här.

Läs mer