Sök

Hon blir chef för Aftonbladets digitala TV-satsning

Aftonbladet

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Ska skapa nya affärer för mediejätten digitalt.

Lotta Folcker blir ny TV-chef för mediehuset Aftonbladet, meddelar bolaget nu på tisdagsförmiddagen. Hon efterträder veteranen Jan Scherman, som sedan tidigare meddelat att han i fortsättningen ska arbeta som konsult för bland annat Aftonbladet. 

”Lotta Folcker blir som Aftonbladets TV-chef en nyckelperson i vår ambition att stärka vår ledande position inom TV online och att utveckla vår redan framgångsrika affär på området rörlig bild”, säger Sofia Olsson Olsén, publisher Aftonbladet.

TV på nätet har exploderat de senaste året och allt fler annonskronor flyttas från traditionell TV-reklam till digitala sändningar. Fortfarande hamnar dock merparten av annonspengarna i de traditionella TV-bolagens fickor. En av Lotta Folckers huvuduppgifter som TV-chef för Aftonbladet blir att se till att en större del av annonsinvesteringarna hamnar hos Aftonbladet TV.

”När jag började på Aftonbladet TV pratades det mycket om online-TV som framtidens medieslag. I dag vet alla att framtiden är här och nu – omställningen har gått blixtsnabbt. Men det är dyrt med TV-produktion och därför ligger fokus just nu väldigt mycket på affären. Vi har en stark produkt med stor efterfrågan och intäkterna hittills i år har varit väldigt goda”, säger Lotta Folcker.

Läs mer