Sök

CBD-utmanaren Mantle fyller kassan: “Glada att så många tror på oss”

MantleSkönhet

Stina Lönnkvist och Josefin Landgård, medgrundare Mantle.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Josefin Landgårds och Stina Lönnkvist blandar skönhet med CBD i sitt Mantle. Nu avslöjar nya handlingar från Bolagsverket att startupen har tagit in nya pengar.

Det svenska CBD-bolaget Mantle, vi kan även kalla dem för ett cannabeauty-bolag, kliver in i 2023 med en nyfylld kassa. Dessutom med en ökad värdering. Det kan Breakit avslöja idag.

Färska handlingar från Bolagsverket visar först att grundarna Josefin Landgård (tidigare medgrundare av Kry) och Stina Lönnkvist har tagit in strax under 11,5 miljoner kronor i en nyemission till sitt Mantle. Men när Breakit når Stina Lönnkvist så berättar hon att rundan i själva verket är på 23 miljoner kronor där en del av rundan stängdes i juli och den andra nu innan jul.

Pengarna ska användas för att bredda produktsortiment och för att växa i nya marknader.

“Vi är glada att så många tror på oss och att vi gått så starkt även i de här tuffa tiderna, vi landade 2022 på 360 procent i tillväxt från 2021. Ingen kan ha missat att det är ett dramatiskt annorlunda investeringsklimat, men har man en robust affärsmodell och siffror som backar den, så går det”, skriver Josefin Landgård till Breakit.

Stina Lönnkvist berättar också att värdet på bolaget ökar något i den nya rundan, där riskkapitalbolaget Bust kommer in som ny ägare tillsammans med bland andra techprofilen Tuva Palm. Värderingen stiger från 105 miljoner kronor till 173 miljoner post money (alltså inklusive pengarna som kommer in i bolaget).

“Det är omöjligt att inte imponeras över hur Josefin och Stina på kort tid lyckats bygga Mantle till ett urstarkt varumärke med en mycket lojal kundbas. Givet deras djupa marknadsinsikter och bevisade affärsmodell i ryggen är jag övertygad om att Mantle är perfekt positionerad för att bli en global spelare inom beauty. Jag ser mycket fram emot att, tillsammans med hela teamet, stötta dem i vidare internationell expansion och varumärkesbyggande”, säger David Klagsbrun på Bust.

Mantle har tagit fram flera olika typer av produkter där CBD-olja används som en av ingredienserna. Det handlar om krämer, serum och parfymer – för att nämna några av sakerna som säljs både via egen e-handel och återförsäljare som Lyko och Meds. 

För att marknadsföra sina produkter har Mantle också haft flera kändistäta samarbeten med ambassadörer som rapparen Silvana Imam, journalisten Amie Bramme Sey och konstnären och skönhetsinfluencern Kakan Hermansson.

Här i Sverige har bolaget tidiage väckt viss uppståndelse, tillsammans med sina konkurrenter, när de gick i clinch med Läkemedelsverket om huruvida CBD-olja skulle få säljas i Sverige. Den kampen vann Läkemedelsverket efter att förvaltningsdomstolen nekat en överklagan från Mantle i september förra året. Därmed fick bolaget inte längre sälja vissa av sina produkter på den svenska marknaden. 

I oktober förra året kunde vi på Breakit rapportera om styrelseförändringar i Mantle, där grundaren Josefin Landgård lämnade över staffetpinnen till Rodebjers tidigare vd Mia Hemmingson.

Exakt hur ägarbilden i Mantle ser ut efter den senaste rundan vet vi på Breakit inte. Innan nyemissionen var de största ägarna Josefin Landgård själv, följt av medgrundaren Stina Lönnkvist och flera namnkunniga privatpersoner som Amaury och Emilia de Poret, Fredrik Hjelm, Susanna Campbell, Victor Hielte, Cristina Stenbeck och Sophia Bendz.

Under 2021 omsatte Mantle 7,7 miljoner kronor med ett minusresultat på 10,7 miljoner kronor.

Läs mer