Äntligen! Hoppas jag att ni utbrister när den här artikeln glider in i ert flöde. Det är söndag kväll (men jag vet att många av er läser det här måndag morgon). Oavsett när ni läser så hoppas jag att ni har saknat mig. För jag har saknat alla mina SaaS-kompisar. Jag tänker inte vistas allt för länge i det förflutna. Nytt år nya möjligheter som man brukar säga. Men efter flera veckors uppehåll har jag hunnit samla på mig ett antal kartläggningar och artiklar som behöver luftas här i SaaS Brief. Vi har gjort den första lönekartläggningen inom SaaS (med fokus på vd:arna) som jag hoppas att ni vill läsa. Det där med löner är lite läskigt för många, men vi tror på att transparensen gynnar många i branschen. Två kartläggningar har vi också hunnit med, inom fotboll och fastigheter. Som vanligt finns det flera SaaS-lösningar representerade. Nu är det 2023 igen. Vet ni vad som händer i år? Nej, inte jag heller. Men det finns de som tror sig veta vad som väntar. Riskkapitalisterna på Openview räknar exempelvis med att fler unga startups än vanligt kommer att ställas inför ett vägskäl under 2023. Det blev svårare att ta in kapital förra året, efter ett skifte i synen på lönsamhet och hur viktigt det faktiskt är. Många bolag fick ändå in pengar, till betydligt lägre värderingar, och vissa fick brygg-investeringar och förlängningar för att dryga ut sin runway lite. Men i år kommer de bolagen behöva ta ett tufft beslut: “Under 2023 kommer många grundare att behöva inse huruvida de har bevisat att det finns en product-market-fit eller återkommande go-to-market-möjligheter – så att de kan resa nästa runda med kapital. Det kan vara ett svårt beslut för många företag att bestämma sig för hur de ska gå vidare därifrån”, säger Kaitlyn Henry på Openview. Fler spaningar för 2023 hittar ni i veckans nyhetsnotiser! God fortsättning 😀 VECKANS SAAS-SVEP * Openview Partners hade många spaningar för 2023.Tillgången på talang kommer att vara god under året, efter att många snabbväxande bolag tvingats både pausa rekryteringar och skära ned. Många bolag har fortfarande ett behov av att rekrytera och det kommer förhoppningsvis inte att vara lika jobbigt i år. Framförallt om man kan visa upp goda finanser. Microinfluencers har varit en grej länge nu. Är 2023 året då det även blir en framgångsrik strategi inom B2B SaaS? Autentiska, personliga meddelanden på Linkedin som kombineras med effektiva AI-verktyg som Jasper (även om man lyfter fram att det just är AI-innehåll som ökar aptiten för det äkta personliga) kanske är vägen framåt? “Jag har noterat en törst efter äkta personliga varumärken. Nästan som om microinfluencers skulle vara ett motgift till intetsägande, off-the-shelf, maskinskapat innehåll”, säger Kyle Poyar på Openview. Fler trendspaningar hittar ni här. * Efter ChatGPT:s framfart i slutet av 2022 blev det snabbt uppenbart att AI återigen kommer att skrivas in i nästan alla bolags pitchar. I Israel har Coho AI, som använder AI för att hjälpa SaaS-bolag att sälja mer, tagit in 8,5 miljoner dollar. Mer konkret verkar det handla om verktyg som identifierar merförsäljning, vad som leder till köp och vad som får kunderna att använda produkten. Den något syrliga kommentaren ovan ska inte läsas som att jag har någon som helst aning om hur Coho AI arbetar. Men de får utgöra ett exempel på en trend som redan har blivit väldigt synlig även i min mejlkorg. Ni kan läsa mer om Coho AI på Techcrunch! * Här i Sverige har Comintelli förvärvat tillgångar från den amerikanska konkurrenten Cipher. Det som har förvärvats är saker (immateriella rättigheter och tillgång till kundbas) relaterat till plattformen Knowledge360 som kommer att stängas ned. Förhoppningen är att köpet ska öka Comintellis årligen återkommande intäkter med mellan 4 och 13 miljoner kronor de kommande åren. Realtid har nyheten. * Uppköpen av Pixery Media och Homemaker skedde redan förra året. Men den här veckan kom nyheten att de två proptech-bolagen ska slås ihop till Envise. Det är förvärvsglada Hydda Group som ligger bakom satsningen. Bakom Hydda Group hittar vi investmentbolaget Blq och fastighetsjätten Vasakronan tillsammans med Neptunia invest och Brunswick. Den här nyheten är egentligen från förra veckan. Men jag tyckte att Limes inställning var intressant när de bestämde sig för att anlita en heltidscoach för bolagets ledning. Jag gissar på att det inte är alla bolags främsta prioritering, framförallt inte i tider som dessa, men det finns ändå någonting intressant i vikten av att faktiskt ta till vara på all den kunskap man ofta skickar iväg sina chefer för att lära sig.