F*** You Pay Me (FYPM) har tagit fram en plattform som sammanställer recensioner och omdömen från olika influencersamarbeten. Appen liknar sig själv vid ett “glassdoor för influencers”, där influencers alltså kan skriva omdömen om hur det är att samarbeta med olika varumärken. Bland annat rankas de på hur mycket de betalar och om de får sina pengar inom avtalad tid.
Nu har FYPM sammanställt en rapport där två svenska bolag, Daniel Wellington och Nakd hamnar på topp tio-listan över de sämsta varumärkena att samarbeta med. Detta skriver Resume, som hänvisar till Adage.
Svenska hälsobolaget Biogaia finns med i toppen över de bästa varumärkena, där jättar som Adobe, Amazon och Samsung också tar plats.
De i botten tenderar att hamna där på grund av att de har lätt att byta ut influencerna samt är väldigt benägna att förhandla ned ersättningar enligt FYPMs vd Lindsey Lugrin.
“De tenderar att se influencers som utbytbara, lätta att ersätta och fokuserar på produktion och att skaffa kreativt content och tillgångar så billigt som möjligt”, säger hon till Adage.
Både Daniel Wellington och Nakd hade riktigt tuffa fjolår, med bland annat tunga förluster, nedskärningar och slaktade värderingar.
Tio bästa varumärkena att samarbeta med enligt FYPM
Adobe
Amazon
Michaels
Biogaia
Empress 1908 Gin
Hero Cosmetics
Bob's Red Mill
Samsung
Curlsmith
Fera Pet Organics
Tio sämsta varumärkena att samarbeta med enligt FYPM
Crown & Paw
Glamnetic
MVMT
VIVAIA
GOLI Nutrition
Revive Superfoods
Fashion Nova
Truly Beauty
Nakd
Daniel Wellington