F*** You Pay Me (FYPM) har tagit fram en plattform som sammanställer recensioner och omdömen från olika influencersamarbeten. Appen liknar sig själv vid ett “glassdoor för influencers”, där influencers alltså kan skriva omdömen om hur det är att samarbeta med olika varumärken. Bland annat rankas de på hur mycket de betalar och om de får sina pengar inom avtalad tid. Nu har FYPM sammanställt en rapport där två svenska bolag, Daniel Wellington och Nakd hamnar på topp tio-listan över de sämsta varumärkena att samarbeta med. Detta skriver Resume, som hänvisar till Adage. Svenska hälsobolaget Biogaia finns med i toppen över de bästa varumärkena, där jättar som Adobe, Amazon och Samsung också tar plats. De i botten tenderar att hamna där på grund av att de har lätt att byta ut influencerna samt är väldigt benägna att förhandla ned ersättningar enligt FYPMs vd Lindsey Lugrin. “De tenderar att se influencers som utbytbara, lätta att ersätta och fokuserar på produktion och att skaffa kreativt content och tillgångar så billigt som möjligt”, säger hon till Adage. Både Daniel Wellington och Nakd hade riktigt tuffa fjolår, med bland annat tunga förluster, nedskärningar och slaktade värderingar. TIO BÄSTA VARUMÄRKENA ATT SAMARBETA MED ENLIGT FYPM Adobe Amazon Michaels Biogaia Empress 1908 Gin Hero Cosmetics Bob's Red Mill Samsung Curlsmith Fera Pet Organics TIO SÄMSTA VARUMÄRKENA ATT SAMARBETA MED ENLIGT FYPM Crown & Paw Glamnetic MVMT VIVAIA GOLI Nutrition Revive Superfoods Fashion Nova Truly Beauty Nakd Daniel Wellington