Sök

Kompisappen plockar in kapital och expanderar utomlands: “Nu måste vi springa snabbt”

Gofrendly
Anna Rydin & Mattias Guilotte, Violet AI, samt Ulrika Lilja & Claudia Gård, teamet på GoFrendly. Foto: Press.

Anna Rydin & Mattias Guilotte, Violet AI, samt Ulrika Lilja & Claudia Gård, teamet på GoFrendly. Foto: Press.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Hundratusentals har testat appen – och nu ska de bli fler.

Det är planen när grundarduon tar sin matchningstjänst för kvinnor utomlands samtidigt som de plockar in nytt kapital.

“Det finns fortfarande pengar som ska investeras”, säger medgrundaren Ulrika Lilja till Breakit.

“Det är dags nu.”

Ulrika Lilja grundade appen GoFrendly tillsammans med Claudia Gård för närmare sex år sedan. Om en månad ska de expandera utomlands. 

“Vi har kört på här i Sverige och ska äntligen kliva ut och ta ett rejält stort steg ut i Storbritannien i februari. Vi har affärsmodellerna, vi vet att produkten funkar och det saknas fortfarande en social app för kvinnor ute i världen. Så det är bara att kliva in och ta den platsen”, säger Ulrika Lilja till Breakit.

Idén är enkel. Appen är utformad för att kvinnor ska hitta likasinnade. Ungefär som en dejtingapp, fast för att hitta vänskap mellan kvinnor och olika sociala sammanhang. 

I dagsläget har den närmare 250.000 användare i Sverige och flera andra nordiska länder.

“Vi har alltid sagt att det ska vara en global produkt så det här är bara nästa steg som ska tas.” 

Dessutom ska appen utvecklas ytterligare. Genom ett samarbete med det svenska bolaget Violet AI ska tjänsten bli ännu bättre tack vare vad de kallar för “dynamiska matchningar baserade på träffsäkra och finkänsliga algoritmer.” 

“Med AI kan vi bygga plattformen och matcha användare på ett helt annat mycket mer pricksäkert sätt. Det tror vi kommer göra en enorm skillnad”, säger Ulrika Lilja.

Under 2021 omsatte bolaget 537 954 kronor, en ökning från 2020 då nettoomsättningen uppgick till 316 704 kronor. Resultatet landade 2021 på minus 8,7 miljoner kronor, att jämföra med minus 5,6 miljoner kronor året innan. Omsättningen för 2022 landar på drygt 2 miljoner kronor. Vad resultatet blir vill Ulrika Lilja inte kommentera. 

GoFrendly har vad som kan beskrivas som en klassisk affärsmodell för den här typen av bolag. Dels en premiummodell. Dels en annonsering. 

“Vi ser att fler marknadsförare börjar leta efter alternativ till Meta som börjar bli dyrt och svårmanövrerat. Vi har ett community med bara kvinnor, vilket är en intressant plats att synas på. Användardatan som vi får går också att använda tillsammans med AI för att bygga bättre matchningsfunktion för våra partners så att de når rätt personer i GoFrendly, vilket är jätteviktigt”, säger Ulrika Lilja.

Tar ni in kapital i samband med den här expansionen? 

“Vi håller på att resa kapital med både befintliga och nya investerare. Det är spännande tider att ta in kapital i men det ser ut som att det kommer att gå vägen, annars skulle vi inte göra den här satsningen utomlands. Det är kul att våra befintliga ägare fortsätter att stötta och tro på oss och att nya också kliver in.” 

Bland de nuvarande ägarna finns JNE Invest, Curitas Ventures samt affärsänglar. Tidigare har omkring 40 miljoner kronor plockats in. 

Märker ni av att det är svårare än ni kanske hade tänkt att resa kapital i och med det ekonomiska läget?

“Vi har turen att ha befintliga ägare som är med och det gör stor skillnad såklart. Men självklart, man funderar lite extra länge och kanske tänker en extra gång. Jag tror att det finns fortfarande pengar som ska investeras och har man en bra plan och vet vad som ska göras så är det bara att försöka lösa det helt enkelt. Så vi ser inte att det kommer hindra oss just nu iallafall.”

Hur ser ni på konkurrensen och liknande appar?

“Det som finns är ett par appar som vänder sig mot gravida och den typen av communities och dejtingappar men egentligen inget som täcker alla andra sociala behov för kvinnor som vill komma i kontakt med andra kvinnor. Det saknas verkligen helt. Så nu måste vi springa snabbt.”

Hur kommer det sig att ni endast fokuserar på att hjälpa kvinnor komma i kontakt med varandra och inte även hjälper män komma i kontakt med andra män?

“Vi är två kvinnliga grundare och det har varit naturligt för oss att kunna lansera en sån här produkt. Vi var helt själviska när vi byggde den här produkten, för det var något som jag och min medgrundare Claudia ville ha själva. Vi kände att det finns  ett behov att bygga en trygg plattform för kvinnor online så det kom väldigt naturligt att prioritera vår egen målgrupp.”

Läs mer