Sök

Ali Khan lockar svenska stjärnor till sitt digitala nätverk Sportlist

Sportlist

Mohammed Ali Khan. Foto: Pressbild

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Fotbollsspelaren Mohammed Ali Khan lanserade nyligen sin plattform Sportlist som ska få motionärer och elitidrottare att hitta både varandra och nya föreningar.

Det var 2008 och Mohammed Ali Khan hade gjort en bra säsong i division 1-laget Västra Frölunda.

Han var mittfältare, hade gjort många mål och kände ett behov av att få synas och tala om för omgivningen att han var intresserad av en klubb högre upp.

Det var då idén till Sportlist först föddes.

“Jag har känt hela tiden att det finns ett behov för både elit- och breddutövare att synas och tala om att man finns, jag hade ingen agent på den tiden och så är det för många”, säger han.

Under 2009 blev han ändå värvad av BK Häcken, och planerna lades på is tills för något år sedan.

Efter fem år i BK Häcken och en sväng som elitspelare i Kina har han det senaste året jobbat med att ta fram sitt nätverk för idrottare. Totalt är det en handfull personer som jobbat med projektet, som Mohammed Ali Khan hittills finansierat med pengar ur egen ficka.

Nyligen smyglanserades Sportlist som kan beskrivas som ett nätverk för idrottsutövare, allt från motionärer till elitutövare, där det ska gå att dels marknadsföra sig och berätta att man är ute efter en ny klubb, och dels att diskutera med andra personer inom samma idrott, över hela världen.

“Än så länge har vi bara släppt tjänsten för utövarna. Du uppger vilken idrott du sysslar med, vilken position du har och på vilken nivå du idrottar. Syftet nu är att få dit massa utövare, som får känna att det inte bara är en social plattform utan även en marknadsplats där du kan tala om för andra att du finns”, säger han.

Nästa steg blir att även göra den tillgänglig för föreningarna - och att ganska snart lansera internationellt. 

“Vi har språkfiler som enkelt går att översätta. Målet är att vara den plattform som alla tänker på när de söker ny klubb”.

“Min dröm är att man ska få hjälp att hitta klubbar som gör att man kan leva på sin idrott. Är man till exempel en division 2-spelare i handboll i Sverige så kanske man inte kan leva på det här, men man skulle kanske kunna göra det i något annat land”, säger han.

Tack vare Mohammed Ali Khans nätverk inom idrotten har Sportlist redan nu lyckats få med en rad idrottsprofiler. Bland annat friidrottaren Emma Green och fotbollsspelarna Kosovare Asllani, Tobias Hysén och Olivia Schough.

Att gå med i nätverket är gratis. Affärsmodellen ligger i ett första steg i att knyta till sig annonsörer som vill synas i idrottssammanhang.

Längre fram planerar Sportlist också att ta en förmedlingsavgift och även att ha premiiumkonton.

“Sport är något unikt, och något som många brinner lite extra för. Sett till att det finns tre miljoner idrottsutövare i Sverige så tror jag att vi har en ganska trevlig affärsmodell. Tanken är att lägga till nya intäktsmodeller efterhand när vi ser hur det utvecklas”, säger Mohammed Ali Khan.

Med sig i bolaget har han också de två medgrundarna Daniel Ehlersson och Adam Kalin. Nu planerar företaget att ta in mellan 3 och 5 miljoner i riskkapital för att kunna fortsätta växa.

“Men minst lika viktigt som pengarna är att få in rätt kompetens i bolaget, någon som vill vara med på resan”, säger Ali Khan.  

Läs mer