Sök

Ericssons satsning på AR-teknik ger nytt liv i BBC:s sportstudio

EricssonARAugumented Reality

Foto: Ericsson.

Breakit

Breakit

Telekomkoncernen Ericsson har utvecklat ett mjukvarusystem som gör det möjligt för mediebolag att lägga till 3D-grafik i sina sportsändningar.

Den nya 3D-mjukvaran, Piero Augmented Reality, hjälper tv-kanalerna att erbjuda tittarna en mer uppslukande och verklig sportupplevelse. Tekniken kan läggas på i direktsändning och är framtagen för tv-studios.

Bilder på Ericssons hemsida visar hur 3D-grafiken tillåter programledare att analysera matchsekvenser och visa upp statistik på ett helt nytt sätt.

Det brittiska tv-bolaget BBC har implementerat AR-tekniken i sina sändningar och testar det just nu i sitt fotbollsprogram Match of the day, rapporterar bland annat Sport Techie.

“Piero AR gör så att tv-bolagen kan gå ett steg längre och ge liv i händelser jämfört med vad som varit möjligt med 2D-grafik. Vi är övertygade om att den här tekniken kommer att kunna lyfta sportprogrammen till en ännu högre nivå," säger Thorsten Sauer, chef för Broadcast and Media Services, i en kommentar.

AR, augmented reality, står för förstärkt verklighet och blandar information från användarens fysiska omgivning med information från en mjukvaruapplikation.

Läs mer