Sök

Vill få oss att skanna våra kläder – för att mäta hur ofta plaggen används

TiniKläder
Tini Warg och Johanna Mörk, grundare av Tini. Foto: Press.

Tini Warg och Johanna Mörk, grundare av Tini. Foto: Press.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

Reporter

Uppstickaren Tini vill få sina kunder att hålla koll på hur ofta de använder olika plagg – och få klädindustrin att bli mer hållbar.

Nu tar de fram en QR-kod för att kläderna ska skannas när de används.

“För att få till beteendeförändringen så måste vi öka engagemanget och förståelsen för tillverkningsprocessen av kläder hos kunden”, säger vd:n Johanna Mörk.

Du vet hur det är. Man klickar hem en snygg t-shirt och använder den med glädje ett par gånger. Men så blir den hängandes där i garderoben. Eller så glöms den bort längst ned i tvätthögen. 

Känner du igen dig? Om svaret är ja så är du långt ifrån ensam. 

Statistik från modebranschen visar att den genomsnittliga användningen av ett plagg endast är sju gånger per år. Det menar bolaget Tini, som vill minska konsumtionen av kläder, få oss att använda det vi har oftare och därmed bidra till en mer hållbar klädindustri.

“Det man ser på EU-nivå är att vi behöver konsumera mindre och använda det vi har länge. Vi tror att för att få till beteendeförändringen så måste vi öka engagemanget och förståelsen för tillverkningsprocessen av kläder hos kunden”, säger Johanna Mörk, företagets vd som har grundat bolaget tillsammans med Tini Warg.

Bolaget kan beskrivas som ett modernt skrädderi. Det erbjuder en kollektion med kläder kunden får välja bland. Därefter sys plagget upp enligt kundens mått och preferenser som exempelvis får välja vilken typ av krage en skjorta ska ha, eller vilket material plagget ska sys upp i. 

Tini, som grundades i Hudiksvall 2020, har tagit in kapital på totalt 5 miljoner kronor i två rundor. Bland investerarna finns Almi invest samt privata investerare. Vilka de är vill bolaget inte kommentera. 

Nu vill Tini få sina kunder att skanna kläderna för att öka medvetenheten om hur ofta de används. Detta ska bli möjligt genom att de tillsammans med bolaget Blippa har tagit fram QR-koder som ska finnas i plaggen. Det är alltså unika QR-koder för varje plagg. Kunden ska sedan skanna in plagget varje gång det används för att föra statistik på antalet användningar.

“Målsättningen är att plaggen ska användas 75 gånger per år. Vi återkopplar även till kunden årligen för att se över plaggen och laga dem om det behövs. Eftersom vi inte jobbar med olika kollektioner, utan har en grundkollektion som vi utgår ifrån, kan vi hela tiden förbättra plaggen och öka hållbarheten. Så tanken är att man kommer tillbaka årligen, ser över plagget, lagar om det behövs så kan man använda det 75 gånger igen.”

Hur ska ni få era kunder att vilja skanna sina kläder varje gång de används?

“Vi tittar på olika sätt. Dels att kunden får information av oss när vi ser att man kommit upp i över sju användningar och att man får belöning. Exempelvis att man får ett erbjudande på klädvård eller tvättmedel efter ett visst antal användningar”, säger Johanna Mörk. 

Förra året omsatte bolaget drygt en halv miljon med ett resultat på -1,5 miljoner. Årets omsättning beräknas hamna på liknande nivå med ett resultat på cirka -2 miljoner.

Fokuset har under året legat på nyetablering och produktutveckling, enligt Johanna Mörk.

Under 2023 och 2024 planerar duon att ta in ytterligare 10 miljoner för uppskalning och internationalisering.

Läs mer