Bröderna som tog över Youtube – nu ska duon börja göra affärer

Breakit - Bröderna som tog över Youtube – nu ska duon börja göra affärer
Emil och Daniel Norberg. Foto: Press.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Deras parodi på Melodifestivalen har visats över 4 miljoner gånger på Youtube – ändå är de långt i från rika. Nu hoppas bröderna Emil och Daniel Norberg på succé med den digitala byrån Paradime.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Redan som 16-åring satt Daniel Norberg hemma i pojkrummet i Uddevalla och spelade gitarr och sjöng in i webbkameran. Videoklippen började han att ladda upp på den då, nya och relativt okända plattformen Youtube.

“Det finns nog inte många youtubers som har haft sin kanal i tio år. Det gick från att vara ett ställe där jag kunde lägga upp dumma små covers till något vi gör hela dagarna,” säger Daniel Norberg.

Med “vi” menar han sin två år äldre bror, Emil Norberg. Sedan 2013 driver de kanalen tillsammans och den har i nuläget över 200.000 prenumeranter. Deras parodi på Melodifestivalen har visats över 4 miljoner gånger.

Daniel och Emil Norberg är uppväxta i vad de beskriver som “en riktig storfamilj”. Pappan byggde hus åt både mor- och farföräldrarna samt mormoderns bror, så alla bodde grannar med varandra.

“Det var som en pensionärsgård så jag och Emil sprang runt där och spexade och sjöng för gamlingarna. Alla spelade instrument och pappas snickarbod blev vår replokal dit vi plockade in trumset och trumpeter,” berättar Daniel Norberg.  

Efter gymnasiet valde båda att läsa vidare på universitet. Daniel hoppade dock av sina studier vid Uppsala universitet medan Emil läste klart till jurist och började att arbeta som tingsnotarie.

“Men att arbeta med kultur har alltid varit en dröm. Från 2013 blev jag allt mer involverad i kanalen och vi insåg att det kunde bli riktigt stort om vi gör det tillsammans. Så för ungefär ett år sedan sa jag upp mig från jobbet för att satsa helhjärtat på det här,” säger Emil Norberg.

I dag är Youtube den största tv-kanalen bland unga unga och de största stjärnorna i världen drar in mångmiljonbelopp på sina kanaler. Dit hör inte bröderna Norberg - i varje fall inte än. Tvärtom har det varit ganska tuffa år rent ekonomiskt.

“Det är först under det senaste året som vi precis kunnat gå runt ekonomiskt - och tur är väl det för nu är våra sparpengar slut. Passionen för underhållning och digitala medier har tagit oss hit men skulle det fortsätta som det har gjort så skulle det inte vara hållbart. Men nu är tanken att testa lite nya sätt att tjäna pengar, till exempel genom byrån Paradime, även om det primära målet inte är att bli rik. Vi vill bara ha en ekonomisk trygghet,” säger Daniel Norberg.

För även om bröderna märker att intresset kring dem ökar så är det ändå svårt att få bra betalt. Prisbilden för annonsering hos så kallade influencers (inflytelserika personer på sociala medier) rör sig förvisso uppåt men det går långsamt.

“Ja, och det står heller inte i proportion till räckvidden eller kostnaderna för produktionen. Det är bara att jämföra en annonsprislista för vilken digital tidning eller plattform som helst så ser man att räckvidden som vi har är mångdubbelt värd mot vad vi får betalt”, säger Emil Norberg.

Emil och Daniel Norberg driver sedan förra året bolaget Två Bröder Media och nyligen startade de byrån Paradime tillsammans med vännerna Simon Perstorper och Axel Palm. Bolaget är under bildning och kommer att dra igång i slutet av juni. Tanken är innehållsskaparna själva ska sälja sin kunskap om digitala medier till före­tagen och lära dem vad som egentligen fångar och håller fast en publik i dag.

Så vad är svaret på den frågan?

“Att skapa något viralt handlar bland annat om att fånga rätt tillfälle. Om till exempel Ica-Stig avgår måste man skriva en låt direkt och lägga upp inom 24 timmar, det går inte att vänta till nästa vecka. Kolla också vad som funkar och trendar i sociala medier. Leta efter tydliga och interaktiva sammanhang och försök skapa något där som passar dina egna kanaler”, säger Daniel Norberg.

Han och Emil sticker ut inom Youtube-världen genom att vara äldre och mer affärsinriktade. De har till exempel arbetat systematiskt med sökmotoroptimering, taggning av innehåll och experimenterat med olika sorters koncept och programformat. 

Vad är det långsiktiga målet?

“Att inte alltid behöva jobba 12-timmarsdagar. Skämt å sido, egentligen handlar det inte om att tjäna en massa pengar utan att må bra och ha ett roligt och stimulerande jobb. Vi vet inte riktigt vart allt är på väg, vi hinner inte riktigt stanna upp och tänka”, säger Daniel Norberg.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel