Bakslag för Holstein - värderingen rasar på hajpade My name club

Breakit - Bakslag för Holstein - värderingen rasar på hajpade My name club

Johan Staël von Holstein. Foto: Sara Lindh.

Sara Lindmark

Reporter

Nu lägger internetveteranen Johan Staël von Holstein börsplanerna på is.
"Jag har ångrat mig", säger han.

För två månader sedan aviserade grundarna bakom My name club, Johan Staël von Holstein och Alexander Wallestam, att de var på jakt efter 5-8 miljoner kronor i riskkapital. Ambitionen var då också att ta bolaget till marknadsplatsen Nordic MTF.

Men nu har planerna reviderats rejält.

“Jag har ångrat mig och vill inte notera bolaget, det är för tidigt. Jag tror inte att börsen klarar av ett bolag som har såpass långt till intäkter framför sig och kommer att behöva resa kapital igen”, säger Johan Staël von Holstein.

Målet är fortfarande att ta in 5-8 miljoner kronor innan sommaren – men till en betydligt lägre värdering. Enligt grundaren hade My name club kunnat få in det kapitalet till en värdering på 80 miljoner kronor – med villkoret att en börsnotering blev av i höst.

“Men det är bättre att kraftigt sänka värderingen, så nu har vi en värdering på 25 miljoner kronor som motsvarar vad vi lagt in i utvecklingspengar. Jag var kanske överexhalterad över de enorma framgångar vi hade förra sommaren. Hade vi satt en låg värdering från början hade bolaget varit tio gånger större, men i bland gör man fel även om man är gammal och erfaren”, säger Johan Staël von Holstein.

Att ni sänker värderingen indikerar att ni haft svårt att få in kapital?

“Det har aldrig funnits mer riskkapital i marknaden men aldrig så lite per bolag. Eftersom riskkapitalet är koncentrerat i ganska stora fonder så klarar man inte av att gå in tidigt i bolag. I vårt fall tror jag att vi gick ut på en för hög värdering. Det är ett risktagande, saker är värda vad folk är beredda att betala och som entreprenör vill man ha så hög värdering som möjligt.”

Sajten har gjorts om och innehåller numer en webbshop med namnmärkta produkter, allt från t-shirtar och bebiskläder till mobilskal och kuddar. Målet är den ska börja marknadsföras brett när bolaget har tagit in 5-8 miljoner kronor.

“Branschen ‘name branded products’ är några miljarder dollar stor så det kan bli riktigt spännande”, säger Johan Staël von Holstein.

My name club har i nuläget drygt en miljon användare. Hur många av dem som är aktiva kan han inte svara på. Men sajten har gjorts om till ett mer renodlat socialt nätverk där man numer kan chatta med andra användare.

“Innan var det ingen social sajt på det sättet. Nu är vi redo för en omstart, sajten är klar och utvecklad och produkter finns att köpa. Nu måste vi bara få in pengar för att kunna göra omstarten också men vi ser med tillförsikt framåt”, säger Johan Staël von Holstein.

Läs fler artiklar
LÄS MER